Rozhovor: Life is Skill chce vyhnat děti od počítačů ven do reality

Rozhovor:  Life is Skill chce vyhnat děti od počítačů ven do reality  

Tátové z Chomutova spustili soutěž, která si dává za cíl dostat školáky pryč od osvětlených monitorů jejich laptopů a smartphounů. Mobilní aplikace Life is skill pomáhá dětem sbírat body za mimoškolní aktivity a následně vyhodnocuje vítěze jednotlivých soutěžních období. Děti i mládež dostávají příležitost znovu objevovat kouzlo kultury, sportu, cestování a dalších aktivit, které aplikace nabízí, a zároveň možnost vyhrát zajímavé ceny v podobě zájezdů, sportovního vybavení nebo adrenalinových zážitků.

Kde se vzala myšlenka vytvořit projekt, který by odvedl děti od technologií a mediálního světa do reality?

Tahle otázka je trochu složitější. První náznaky se objevily už na vysoké škole. Tehdy jsem měl v plánu více projektů. První dosti obecný plán byl vymyslet nějakou aplikaci nebo nějaký systém, který by porovnával lidi v něčem, ale nevěděl jsem jaké lidi a nevěděl jsem v čem přesně. Spojil jsem se tedy se svým spolužákem, kterého napadlo vytvořit něco pro děti.

Díky mé sportovní kariéře se zpočátku celý nápad vztahoval především ke sportovním aktivitám. Chtěl jsem vytvořit virtuální prostředí, kde by se děti navzájem mohly porovnávat, motivovat a určitým způsobem si samotné aktivity i ohodnotit. Později se naše aktivity rozrostly o kulturní akce, turistiku, knihovny a dnes se v dalších variacích meze nekladou.

Vy máte i vlastní děti. Hrály roli při vymýšlení vašeho nápadu?

Moje děti jsem v době, kdy jsem Life is Skill vymýšlel, ještě neměl. Chtěl jsem spíše předat obecně dětem nějakou zkušenost, kterou jsem měl já z mé sportovní kariéry. Ale dnes mě žene dopředu také ta myšlenka, že to bude jednou můj syn používat a budeme se moci spolu věnovat co nejvíce aktivitám.

Co tedy podle vás děti ztrácí kvůli mediálnímu světu?

Dle mého názoru ztrácí především komunikaci, a tím nemyslím komunikaci skrz sociální média, ale spíše určitou interpersonální interakci.

Další zásadní ztrátou je ztráta pohybu, která má nespočet dalších důsledků. V dnešní době rozšířená obezita u mladistvých a děti nebývají ani tolik pohyblivé nebo zručné. Myslím si, že tyto dovednosti, které v sobě mají právě kulturní, sportovní a další podobné aktivity, se dětem budou do života hodit více než sezení u počítačů.

Jak se koukáte na paradox využití technologií k tomu odvést děti od technologií?

Já říkám, že my tu technologii využíváme jen jako prostředek. Aplikace je nastavená tak, aby každá aktivita, kterou děti musí vykonat k získání bodu, byla delší než čas strávený v samotném virtuálním prostředí naší aplikace. V aplikaci si děti mohou pouze načíst body nebo srovnat své umístění se svými kamarády. Nejsou tam chaty, nelze tam posílat fotky. Vše je nastavené tak, aby to děti nezdržovalo.

Nebojíte se, že se z projektu stane jen hon za body?

My jsme pouze zprostředkovatelé aktivit. My sami ty aktivity nevymýšlíme, nevyvíjíme. My vyvíjíme jen zprostředkovatelské prostředí. Zaujmout děti je úkol institucí, se kterými spolupracujeme. Ale společně s institucemi se snažíme, aby děti jen nepřilítly sebrat bod a neodběhly. Například v knihovně si musí půjčit knihu, musí být členy knihovny nebo tam strávit určitý čas čtením, hraním deskových her apod. než si zaslouží získat bod. V přírodě musí zase na určené místo nejprve dojít, než se k čipu dostanou. A podobné systémy aplikujeme na jednotlivé druhy aktivit.

Nemyslím si, že by někdo strávil hodinu hraním na klavír jen aby získal bod, aniž by ho hra na klavír zajímala. Navíc mají děti díky široké variaci aktivit možnost vybrat si tu, která by je zaujala, a my se tyto možnosti stále snažíme rozšiřovat.

Jak na váš projekt reagují instituce, se kterými spolupracujete?

My s institucemi jednáme už od prázdnin 2018. Na jednání byly pozitivní ohlasy, a právě proto jsme do toho šli. Můžu říct, že 99 % lidí bylo z našeho projektu nadšeno, a právě tohle nadšení nás tlačilo dopředu. Nyní po oficiálním spuštění se objevují ještě větší a pozitivnější ohlasy, protože se už dá názorně ukázat a předvést, jak fungujeme.

I když soutěž běží teprve necelý měsíc, máte už nějakou zpětnou vazbu od dětí? Jak na projekt reagují?

Na odezvu od dětí je samozřejmě potřeba delší čas, ale máme tam ukázkové příklady uživatelů, kteří se chovají tak, jak jsme si představovali. Chodí na své pravidelné tréninky a pokud trénink není, hledají si sami alternativní aktivity. Jdou do knihovny, do akvária nebo navštíví Dům dětí a mládeže.

Tohle je cíl našeho projektu. Děti by měly být aktivnější, i když nejde o ten jejich primární okruh zájmu. Ten hon za body tam bude vždy, ale vidíme raději dítě, které si místo chybějícího tréninku jde číst do knihovny, než které hledá zábavu na počítači.

Důležitá je pro děti především motivace. Čím je přimějete body sbírat?

Na konci jednotlivých soutěžních období mají děti možnost vyhrát ceny. My se vše snažíme vracet zpět do aktivit, takže rozdáváme výhry typu zahraniční zájezd, jízdní kolo, sportovní oblečení nebo adrenalinové zážitky. Bohužel žijeme v moderním světě plném techniky, která je pro děti obrovským lákadlem, takže elektronika mezi cenami chybět nebude. Snažíme se jí ale spíše upozadit. Přeci jen chceme v první řadě děti od elektroniky odpoutat.

Kam se budete hrnout v příštích období?

My nové destinace přidáváme v průběhu celého ročníku soutěže. Například v Praze jsme začali spolupráci s Vinohradským divadlem. Dále rozjíždíme Ostravu a doufáme, že se brzy přidá Plzeň, Karlovy Vary, a Sokolov.

Nemáme striktní plán, ale spíš se snažíme vyhovět těm, co se ozvou. Na našich webových stránkách mají všichni včetně dětí možnost navrhovat místa, kam by si přáli čipy umístit. My se posléze dohodneme s příslušnými institucemi a další bod na naší mapě bude obsazen.

Plánujete s vaší organizací i další projekty?

Máme v plánu doplňkové aktivity ke stávajícímu projektu. Například pořádání sportovních akcí, nové krátkodobé soutěže i během roku, klubové akce a podobně.

Navíc se dál snažíme zdokonalovat. Teď přemýšlíme nad plánem, jak ohodnotit činnosti, které mezi sebou vymyslí děti sami, když si jdou například ven zakopat s míčem.

Novým inovacím se nebráníme, ale naši energii se snažíme věnovat především tomuto stěžejnímu projektu.

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Rozhovory

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!