Opery Aleko/Komedianti Slezského divadla přinášejí esteticky skvěle zpracované vraždy
Sdílej:Sdílet na FBTweetnoutS Ohodnoť
Slezské divadlo v Opavě uvedlo 17. února premiéru dvou oper v režii Jany Andělové Pletichové, které vznikly v odlišných zemích, ale ve stejném roce (1892). Obě řeší téma milostného trojúhelníku a žárlivosti, která končí dvojitou vraždou. Ta nebyla v době, kdy se opery odehrávají, žádný překvapivý počin.
Aleko
Jednoaktovou operu Aleko napsal Rachmaninov v 19 letech jako absolventskou práci pro moskevskou konzervatoř. Jedná se o příběh šlechtice Aleka, který už dál nechce žít ve městě, a tak se přidá k cikánům. Život v táboře ale neprobíhá tak, jak si jej představoval. I když má se svou ženou Zemfirou dítě, odcizili se od sebe a on se pokouší vyhaslou lásku zachránit. Brzy ale zjišťuje, že to po dobrém rozhodně nepůjde.
Kulisy, kostýmy a celková atmosféra představení působila romantickým způsobem, tak, jak to Rachmaninov při psaní této opery smýšlel. Vše bylo sladěno do odstínů červené, černé a hnědé a perfektně tak evokovalo atmosféru cikánského tábora. Někteří diváci se možná ve vzpomínkách vrátili ke Carmen, která měla v opavském divadle premiéru před třemi lety.
Dějový spád nebyl tak rychlý, což ještě přidalo na napětí a představení to rozhodně neuškodilo. Strohá scéna v podobě spadlého kmene působila přirozeně a příjemně ji podtrhovaly světelné efekty. Co se choreografie týče, taneční čísla byla dobře secvičená a skvěle gradovala.
Po hudební stránce bylo dílo orchestrem v čele s Petrem Šumníkem skvěle zpracované, nejvýraznějším nástrojem byla bezpochyby harfa. Výborný prolog vyprávěl barytonem Yevhen Šokalo. V hlavní roli Aleka exceloval Jiří Přibyl a Barbora Řeřichová mu byla v roli Zemfiry výraznější partnerkou. Byla přesně takovou, jakou bychom si Zemfiru představovali. Sálala z ní touha, láska a žádostivost.
Zapamatovatelným výkonem byl rovněž Juraj Nociar v roli mladého cikána. Emoce herců z pódia doslova dýchaly a jejich role byly přesvědčivé, co se zpěvu, ale i herecké stránky týče. Komediantům tak nasadil Aleko laťku docela vysoko.
Komedianti
Italskou operu Komedianti sepsal Ruggiero Leoncavalla podle skutečné události. Milostný trojúhelník se v tomto případě vyřeší opět vraždou, a to přímo na divadelním jevišti, protože se opera odehrává právě v prostředí divadla.
Komedianti byli Slezským divadlem zpracováni modernějším způsobem. Kromě maringotky typické pro kočovné komedianty se druhá polovina představení odehrávala v ložnici, kterou z maringotky vytvořili.
Dějový spád byl v tomto případě rychlejší, vše bylo podáno s určitou surovostí, bez nějakého přikrášlení. Kostýmy Michaely Savovové hýřily u komediantů pestrými barvami, se kterými kontrastovali ostatní herci na scéně oblečení v černobílém.
Juraj Nociar se do role žárlivého vraha Cania vžil opravdu dobře a působil velmi přesvědčivě ve všech aspektech. V hlavní ženské roli opět zářila Barbora Řeřichová a ukázala, že dokáže skvěle ztvárnit i roli charakterově úplně jiné ženy. Řada diváků si bude pamatovat i kulhajícího Pavla Klečku v roli Tonia, do které se vžil i z psychologického hlediska. Právě on je ten, kdo Caniovi poví o nevěře Neddy, a tím rozhýbe celý děj.
Originální je ústřední postelová scéna, která se z nevinné hry na jevišti mění v žárlivou scénu a vrcholí pomstychtivou vraždou Neddy a jejího milence Silvia přímo před zraky šokovaných diváků, kteří se na představení komediantů přišli podívat. Opera zpracovaná modernějším, ironickým způsobem je svěží podívanou.
I když vás u žádné z těchto oper nečeká překvapivý konec, rozhodně stojí za zhlédnutí. Slezské divadlo obě z nich kvalitně zpracovává nejen po hudební stránce, herci v ústředních rolích v nich totiž s jistotou excelují.
Úvodní foto zdroj Slezské divadlo v Opavě