Úniková hra. Jigsawovy upgradované hrátky s geniálními mozky

Úniková hra. Jigsawovy upgradované hrátky s geniálními mozky 70%

Úniková hra, kterou by si nikdo zahrát nechtěl. Do kin vstoupil thriller režiséra Adama Robitele, který stojí za posledním dílem úspěšné série Insidious.

Šestice lidí si chce zahrát HRU. Zcela dobrovolně. Introvertní studentka Zoey (Taylor Russell), cynický finančník Jason (Jay Ellis), sympatický smolař Ben (Logan Miller), zdatná veteránka z Iráku Amanda (Deborah Ann Woll), obyčejný chlápek Mike (Tyler Labine) a nadšený nerd Danny (Nik Dodani) – ti všichni se potkají v čekárně, ze které se vyklube první místnost únikové hry. Na rozdíl od klasických jde v této ale o život. Když se hráčům ve stanoveném čase nepodaří vyřešit hádanky, zemřou na přehřátí organismu či jinou nepříjemnou smrtí.

Značně nesourodá skupina, jejíž členové přitom mají více společného, než si myslí, musí proti své vůli dohrát hru až do konce. Jejich fatálnímu rozhodnutí zúčastnit se hry předcházelo doručení tajemných krabiček, které jim údajně poslali jejich blízcí. Papírek, který v nich byl ukrytý, je nalákal na možnou výhru deseti tisíc dolarů. Nabídku jako vystřiženou z Fear Factor neodmítl ani jeden.

U filmové Únikové hry se na rozdíl od analogické hororové série Saw moc bát nebudete. Jde spíše o akční thriller, při jehož sledování pocítíte nesnesitelné horko, zimu jako na Sibiři, klaustrofobii i závrať. Samotné extrémní situace příliš strachu nenavozují, neboť je ústřední hrdinové (až na výjimky) povětšinou s přehledem zvládají. Skáčou obratně jako Spiderman, síly mají jako Pepek námořník a dokážou analyticky přemýšlet jako Steve Jobs. Do toho situace neustále glosují a navzájem si ze sebe střílejí.

Když někdo z hráčské party odpadne, zdá se, že to tvůrci do scénáře přidali jen, aby se neřeklo. Je až s podivem, že by někdo zvládl navzdory náročným podmínkám a potenciální panice tak jasně uvažovat a bleskurychle jednat. S jejich geniálními mozky poměrně koliduje fakt, že se předtím naivně nechali zlákat penězi, a přitom se ani neseznámili se smluvními podmínkami soutěže.

Ačkoli je pravděpodobnost událostí ve filmu kolísavá, režisér Adam Robitel se dvojicí scenáristů Bragi F. Schutem a Mariou Melnik si naopak dali velmi záležet na jeho vizuální stránce. Scénografie je bez přehánění úchvatná a vymazlená do podrobných detailů, především pak ve scéně, kdy se protagonisté ocitnou v kulečníkovém baru obráceném vzhůru nohama a do uší jim vřeští Petula Clark s hitem Downtown.

Suma sumárum, Úniková hra je upgradovanou, a tudíž i mnohem nákladnější předělávkou Jigsawových sadistických kratochvílí s velkolepou výpravou a dystopickým vyústěním, které je svým způsobem věrohodnější než místy samotný děj.

Foto archiv Falcon

Kdy a kde dávají film: Úniková hra