Složitá jednoduchost Pabla Picassa poslední týden na Kampě

Složitá jednoduchost Pabla Picassa poslední týden na Kampě80%

Výstava jednoduchých kreseb Pabla Picassa pojmenovaná Vášeň a vina je v Museu Kampa k vidění už jen do 27. ledna 2019. Grafické listy pochází z 30. let, začátku Picassovy slávy. Je jedním z mála umělců, ještě například spolu s Andym Warholem, který byl renomovaný již za svého života – navzdory hospodářské krizi lámaly ceny jeho obrazů rekordy. Vystavené kresby definovaly Picassův pozdější umělecký vývoj.

Výstava je koncipovaná do několika tematických bloků nazvaných Rozmanitosti, Sochařův ateliér, Boj lásky, Minotaurus, Rembrandt, Slepý Minotaurus Portréty Ambroise Vollarda. Minotaura umělec nevnímá jako nesvobodnou bytost uzavřenou v labyrintu, nýbrž jako neklid a vášeň, která ničí vše, co umělec za svého života vybudoval. Čtyři tisky zasvětil Rembrandtovi, umělci, kterého obdivoval. Poslední tři grafiky představují portrét Ambroise Vollarda, uměleckého dealera a adresáta celého cyklu.

Vystavené kresby jsou v mnohých případech sexuálně laděné a ústřední ženskou postavou je Picassova tehdejší milenka Marie-Thérèse Walter. Když se s Picassem seznámila, bylo jí teprve sedmnáct let. Navzdory tomu měla na jeho tvorbu silný vliv a později mu porodila dceru Mayu. Sám Picasso na grafických listech přebral roli řeckého sochaře Feidia, jenž tvoří sochy zakulacené modelky – tu znázorňovala právě Marie-Thérèse. 

Bakchická scéna s Minotaurem, 18. května 1933, měď, lept, papír Montval vergé, 297x366 mm © Sucessión Pablo Picasso, VEGAP, Madrid, 2018. Foto archiv Musea Kampa

Kritika široké veřejnosti spojená s Pablem Picassem často tvrdí, že by obdobné kresby dovedlo vytvořit i malé dítě. Picasso sám roky pracoval na zjednodušování svých děl. Nakreslit například býka co nejjednodušeji, aby však bylo stále možné poznat, že se jedná o býka, není vůbec jednoduché.

Na výstavě Vášeň a vina se můžete přesvědčit, že Picasso dokázal pár tahy říct a ukázat vše podstatné, nepotřeboval se vykreslovat s detaily. Zážitkem jsou pak i samotné názvy. Nejde o žádné metaforické titulky, nýbrž je jednodušeji popsáno to, co se na tisku nachází.

Foto: Faun odhalující spící ženu - Jupiter a Antiopé podle Rembrandta, 12. června 1936, měď, akvatinta, papír Montval vergé, 317x417 mm © Sucessión Pablo Picasso, VEGAP, Madrid, 2018. Foto archiv Musea Kampa

Názor informuji.cz: 80%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Museum Kampa nabízí i další akce

Umělci:

Místo konání: Museum Kampa

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!