Dům U Kamenného zvonu vypráví příběh slovenského umění posledního půlstoletí

Dům U Kamenného zvonu vypráví příběh slovenského umění posledního půlstoletí 

Galerie hlavního města Prahy otevřela výstavu Sonda 1, která nabízí vhled do slovenského umění od poloviny 60. let do současnosti. Přibližuje vznik tamějšího konceptuálního umění na přelomu let 1964 a 1965, ale zároveň poukazuje na kontinuitu tohoto způsobu vizuálního myšlení v řadě dalších generací až dodnes. Výstava bude v Domě U Kamenného zvonu k vidění do 24. března.

Tvorba více než dvaceti slovenských umělců, mezi nimiž nechybí proslulá jména Viktor Frešo nebo Rudolf Sikora, prezentuje výstava v rámci čtyř nosných obsahových bloků.

První oddíl nazvaný TEXTOmánie se soustředí na obrat světového umění v 60. letech směrem k textu, kdy na Slovensko došlo k nástupu administrativní estetiky. Július Koller tehdy začal vytvářet textové karty, které jsou svým významem zcela nemateriálním konstatováním holé skutečnosti – třeba že je autor akademickým malířem. Do děl Rudolfa Sikory se se změnou vnímání média dostávají ekologická a civilizační témata.

Pavla Sceranková, Clash of Galaxies, 2014. Foto © GHMP, archiv autorky

Následující část Kosmos se zabývá expanzí do vesmíru a jeho promítnutí do individuálních projektů a vizí.  Společně s vlivy kosmického rozmachu na uměleckou produkci 70. let dochází k exponování prázdna, které představuje třetí kapitola Nulová gesta. Příkladem je komparace dvou sklenic – prázdné od Júlia Kollera z 60. let 20. století a druhé od Jána Mančušky z počátku 21. století, jež je naplněna vodou v takovém množství, které je stopou přítomného chybění a probíhajícího mizení.

Poslední oddíl Jiná definice obrazu se soustředí na umění po sametové revoluci, které začíná značně formovat rozvoj digitálních médií a nová strategie vztahování se k realitě současnosti.

Rudolf Sikora, Habitat I-III, 1975/2009. Foto © GHMP, archiv Slovenské národní galerie

Výstava se koná u příležitosti stého výročí vzniku Československa. „Společný příběh dvou národů zpřítomňujeme vizuální esejí tvořenou díly šesti českých umělkyň a umělců, kteří volným způsobem reflektují společnou cestu dvou středo-východoevropských národů napříč 20. stoletím a proměnami jeho světonázorových paradigmat,“ uvedl kurátor výstavy Jakub Král.

Jozef Jankovič, Plan for communist party hotel on the moon, 1976. Foto archiv Slovenské národní galerie © GHMP

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!