Co se odehrává v hlavě autistického kluka? Sedmkrát upadnout, osmkrát vstát vám to prozradí

Co se odehrává v hlavě autistického kluka? Sedmkrát upadnout, osmkrát vstát vám to prozradí90%

Naoki Higašida je obyčejný kluk, téměř se neliší od svých vrstevníků, až na jednu výjimku – má těžký autismus. Ačkoliv má veřejnost autistické osoby zaškatulkované v určitých formách, Naoki trochu z těchto škatulek vystupuje. O svém autismu totiž píše knihy.

Naoki Higašida se dostal do povědomí veřejnosti nejen u nás, ale zejména v zahraničí, díky knize A proto skáču, ve které popisuje svůj vnitřní autistický svět. Kniha třináctiletého chlapce potýkajícího se se silnou formou autismu ukázala, že ačkoliv Naoki není schopen mluvit, jeho vidění světa je neuvěřitelné bohaté, citlivé a inteligentní. Přestože kniha získala spoustu pozitivních ohlasů, našli se také tací, jenž autorství Naokiho zpochybňovalo. Opravdu mohlo třináctileté dítě, navíc trpící autismem, napsat takto skvělou knihu plnou odpovědí na nejčastější otázky týkající se jeho nemoci?

Pro postižené lidi není cestování snadné, ale prosím vás, berte nás s sebou.

V nové knize Sedmkrát upadnout, osmkrát vstát předkládá své myšlenky už čtyřiadvacetiletý Naoki. V mnoha kapitolách popisuje krátkými i delšími příběhy své zážitky ze školy, postřehy ze života, vzpomínky i to, jaký problém mu dělají každodenní, všední činnosti, které ostatní dělají téměř automaticky. Z jednotlivých střípků Naokiho mysli skládáme celý obraz, který nám přiblíží rozmanitou duši autistického člověka. Naoki boří vše, co jste si dosud o autismu mysleli. Zřejmě se není čemu divit, že se mnoho lidí dohaduje, zda je autorem skutečně on. Předpokládejme však, že se žádný podfuk nekoná.

Sdělujte prosím nemluvícím lidem s autismem, že je máte rádi. Myslím, že když uslyší, že je má někdo rád, budou se mít také raději.

A proto skáču objevil britský spisovatel David Mitchell, jenž je sám otcem autistického syna, proto pro něj byly informace obsažené v Naokiho postřezích přínosné. Společně s manželkou ji přeložil do angličtiny a svědectví Naokiho proslavil po celém západním světě. Podobně tomu je i v případě knihy Sedmkrát upadnout, osmkrát vstát. I tuto knihu otevírá předmluva Davida Mitchella, která už na začátku vysvětlí mnoho vašich pochybností. Čtenářům, kteří nemají zkušenost s autistickými lidmi, přiblíží, v čem tato nemoc spočívá, co je pro autistického člověka charakteristické, problematické apod.

Každý máme srdce – a lidé s autismem přemýšlí a cítí stejně jako všichni ostatní, i když to nemusí být vidět. Na to je třeba nezapomínat.

Kniha obsahuje spoustu skvělých myšlenek, názorů a postřehů, které se mohou na první pohled zdát obyčejné a všední, ale každý by se nad nimi měl zamyslet. Čtenář díky Naokimu pochopí, jak složité je pro autistického člověka vypořádávat se s věcmi, které ostatní považují za samozřejmé a jednoduché. Ačkoliv Naokiho život není lehký, své zážitky předkládá s humorem a jde z něj cítit jakási životní trpělivost. Svými knihami se snaží ukázat společnosti, že lidé s jakýmkoli postižením jsou hlavně jen lidské bytosti, na které bychom se neměli dívat jako na problém.

Pokud budete předpokládat, že Sedmkrát upadnout, osmkrát vstát napsal skutečně někdo s autismem, je až neuvěřitelné, jaké názory a myšlenky dokázal zformulovat. Jeho postřehy o společnosti jsou až smutně trefné a pravdivé. A není to tak, že by titul obsahoval pouze jednu chytrou větu, výstižnými poznámky se vyprávění Naokiho jen hemží. Každý by si z knihy měl odnést nějaké poselství, kterým by se měl v životě řídit.