Ve spárech ďábla aneb Za Hannah Grace hledej Slečnu Neznámou

Ve spárech ďábla aneb Za Hannah Grace hledej Slečnu Neznámou70%

Do kin vchází nový horor od nepříliš známého nizozemského režiséra Diederika van Rooijena s českým názvem Ve spárech ďábla.

Za slušným hororem hledej jiný povedený horor – ty dobré většinou nepřicházejí z čistého nebe. Nový snímek Ve spárech ďábla (v originále The Possession of Hannah Grace) poměrně rafinovaně vykrádá dva roky starý počin norského režiséra Andrého Øvredala Tajemství smrti Slečny Neznámé (The Autopsy of Jane Doe), neotřelý čarodějnický horor odehrávající se v tomto žánru dosud nevytěženém prostředí patologie.

Parafráze jeho titulu je první do očí bijící věc, kterou tvůrci Ve spárech ďábla od předchozího snímku převzali. Neskrývaná inspirace pokračuje i v zasazení děje opět do noční márnice, které u diváků už od dob dětských bojovek chtě nechtě budí respekt. V neposlední řadě je to potom samotná hlavní zápletka – zde však místo čarodějnice figuruje „pouze“ dívka posedlá démonem, která je oproti Jane Doe spíše obětí než jasným záporákem.

Film sleduje prolínající se osudy dvou svým způsobem podobných žen. Seznamuje nás s tragickou smrtí Hannah Grace (Kirby Johnson), která po diagnostikovaných depresích a úzkostech podle názoru církve podlehla Satanovi. Její otec (Louis Herthum) ji udusí poté, co pochopí, že není jiné východisko.

O tři měsíce později přistane Hannah na pitevním stole Megan (Shay Mitchell), bývalé policistky, jež poté, co nedokázala zabránit zločinci v zabití jejího kolegy, propadla alkoholu a antidepresivům, které ji připravily o práci i o partnerský vztah. Jako formu pokání přijme tuto podřadnou práci v nemocnici, kterou ji dohodila známá z Anonymních alkoholiků. Hannah i Megan jsou v příběhu politováníhodnými postavami, které se ne vlastní vinou dostaly do problémů.

Podobnost se Slečnou Neznámou tvůrci nezapřou, dělají to však sofistikovaným způsobem – eliminovali všechno, co u Jane Doe bylo nudné, a navíc přidali novou dějovou linku, kterou je už poněkud ohrané téma odvykání závislosti na alkoholu. Film má místy větší napětí i díky tomu, že děsivou Hannah s dystonickými pohyby a abnormálními schopnostmi „neservíruje“ (až na úvodní vysvětlující scénu) v plné parádě hned od začátku, ale postupně ji dávkuje.

Kirby Johnson je ve své roli úžasná a je škoda, že ve filmu hraje více mrtvou než obživlou. Role Megan výborně sedla i Shay Mitchell, se kterou divák soucítí a fandí jí celou dobu. Bohužel jí ale tvůrci v souvislosti s překonáním alkoholismu vkládají do pusy motivační moudra, která zbytečně rozptylují pozornost od zápletky. Postava Megan jim dobře poslouží na konci, který z ní udělá typickou americkou hrdinku, která zvítězila hned nad dvěma démony – Hannah a alkoholem. Celé to pak nesmyslně vyzní jako product placement klubu AA.

Foto archiv Sony Pictures

Kdy a kde dávají film: Ve spárech ďábla