Films not DEF, aneb Dny Evropského Filmu poosmnácté

Films not DEF, aneb Dny Evropského Filmu poosmnácté 

Evropskému filmu se v poslední době dostává v Čechách vřelého přijetí. Nesmírné množství festivalů všeho druhů – Das Filmfestem začínaje a španělskou La Peliculou konče (ne bez přispění Febiofestu) – zařazuje snímky nadějných režisérů obývajících náš kontinent do širšího povědomí. Hlavní zásluhu na distribuci evropského filmu však mají oblíbené a navštěvované Dny evropského filmu. Letos již 18. ročník festivalu dodávajícího do pražských a brněnských kin velkou porci (a sice kolem čtyřiceti) filmových lahůdek se nese ve znamení výmluvného motta „Films not DEF“.

Hlavní novinkou a záhlavním filmem festivalu má být „3“ (jinak čti: „Drei“, nikoli „Trojka“) – očekávaná novinka německého režiséra Toma Tykwera, tvůrce Lola běží o život a velkofilmů v hollywoodské koprodukci „Parfém: příběh vraha“ nebo „The International“ s Clivem Owenem a Naomi Watts. Jedná se o první komedii, jež vzešla z Tykwerova pera, o to větší důvod být zvědavý. Druhým klenotem německé filmové tvorby je oceňovaný snímek Cizinka, jenž u nás zaznamenal velký úspěch již na loňském Das Filmfestu. Dalším očekávaným přírůstkem do festivalového programu bude snímek renomovaného britského režiséra Nigela Colea (na kontě má mimo jiné i zábavnou podívanou Holky z kalendáře) Vyrobeno v Dagenhamu. Příjemná retro komedie plná elegantního britského humoru připomíná skutečné události z roku 1968, kdy se v malé továrně několik soběstačných dělnic vzbouřilo proti pracovním podmínkám.

Francouzské filmy se v české kotlině těší oblibě už delší dobu – na programu letošních Dnů evropského filmu najdeme hned 7 snímků čistě francouzských nebo v koprodukci. Snímek Strom, jenž se k nám dostal již v listopadu na Festival francouzského filmu láká hereckým obsazením – hlavní roli v něm ztvárnila kouzelná Charlotte Gainsbourg. Welcome, naopak, budí rozpaky vzhledem k ožehavému tématu přistěhovalectví a způsobu existence imigrantů ve francouzské společnosti.  Věrná kopieJuliette Binoche je dalším kouskem, který stojí za to vidět – sice svou premiéru v ČR již odbyl před téměř půl rokem, v kinech se však nezdržel dlouho.

K exotičtějším festivalovým snímkům bezesporu patří filmy z obou evropských okrajů. Jih reprezentuje řecká Platonova akademie – pomalé rozjímání o společenských předsudcích, ať už vůči cizincům či vlastnímu živobytí. Sever zastupuje několik surovějších kousků z Dánska a Švédska (tak například téměř meditativní „road-movie“ Dívenka), největší pozornost však budí estonsko-finský snímek (takové se do ČR dostávají jen velice zřídka) Pokušení svatého Toníka – černá komedie o krizi středního věku se surrealistickými prvky.

Ani milovníci českého filmu nepřijdou zkrátka – několik týdnů před oficiální premiérou uvidíte drama jednoho z nejtalentovanějších režisérů nové generace Tomáše Řehořka – Czech made man. Tento slibný snímek bude zároveň festival 21. dubna uzavírat (zmiňovat o samozřejmé účasti tvůrců na slavnostním zakončení snad ani není třeba). Nenechte si ujit ani sbírající velké ohlasy snímek dokumentaristky Lindy Jablonské Pozemšťané, koho budete volit? Co do dokumentů, tak těch letošní DEF nabídne dostatek – mimo již zmíněný film o předvolebním klání se můžete těšit na skvělý Vinyl (příběhy z vídeňského podzemí) nebo neortodoxní pojednání o vývoji pop-kultury za podmínek studené války ve Východním bloku – snímek Disko a atomová válka byl natočen v estonsko-finsko-ruské koprodukci.

Jan Budař by se bez okolků dal označit jako hrdina letošních Dní evropského filmu. Skvělý český herec účinkuje hned ve dvou ze 39 snímků, což určitým způsobem vypovídá o jeho obsazenosti.  Jednak ztvárňuje hlavního hrdinu v Czech made manu Tomáše Řehořka, jednak se ukáže i jako mladý polský opravář Radek ve španělské komedii pyšnící cenami z mezinárodních filmových festivalů San Sebastiano a Los Angeles Žena bez piána. Španělsko na DEF je reprezentováno i dokumentem Manuál na výrobu teroristy, který omílá věčný problém národní identity a vnímání Baskicka v rámci celého království: jak žijí mladí Baskové, proč opouštějí rodiny, proč graffiti v baskických městech může být pro místní mládež nebezpečnou zábavou? Na všechny tyto otázky najdete odpověď v dokumenty Terezy Reichové.

Samozřejmě dojde i na bohatý doprovodný program. Hlavním jeho klenotem bude československý Erotikon, zaslouženě reprezentující generaci němého filmu. Promítat se bude v sobotu, 16. dubna ve Světozoru s živým hudebním doprovodem v podání elektro-akustického uskupení Forma Live (novodobý „soundtrack“ odbyl svou premiéru již v lednu na přehlídce Projekt 100). Další zajímavostí festivalu, na které se můžete těšit, je tradiční seminář na téma: Digitální věk kin aneb jak oslovit filmového diváka v digitální éře. Akci, která se uskuteční 15. dubna od 9 do 16 hodin v kině Aero, pořádá MEDIA Desk Česká republika.

Slavnostní zahájení festivalu se odehraje 14. dubna v pražském Světozoru za účastí hlavních hvězd německého hitu 3 rakouské herečky Sophie Rois a německého herce Devida Striesowa. Až do 21. dubna DEF hostí Praha v kinech Lucerna a Světozor, od 22. se přesouvají do brněnského kina Bakala. Cena vstupenek je v obou velkoměstech stejná: 90,- Kč.

Více o festivalovém programu a filmech na oficiálním webu Dnů evropského filmu.

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Mohlo by se ti líbit...

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!