ROZHOVOR: Lou byl pro mě oříšek, vzpomíná Hrbek na Reeda

ROZHOVOR: Lou byl pro mě oříšek, vzpomíná Hrbek na Reeda 

Kdo by neznal ikonický banán z pera Andyho Warhola zdobící první desku americké rockové kapely The Velvet Underground z roku 1967? I když seskupení fungovalo pouze osm let, stalo se neodmyslitelnou součástí hudební historie. Frontman Lou Reed, který byl hlavní tváří kapely po větší část její existence, se po rozpadu vydal na poměrně úspěšnou sólovou dráhu.

Je sice pravda, že album z roku 1975  s názvem Metal Machine Music je hodnoceno jako jedno z nejhorších alb v dějinách hudebního průmyslu, ale zpěvákovi, který je označován za drogového intelektuála, to nijak na oblíbenosti neubralo. Před měsícem si fanoušci po celém světě připomněli pět let od okamžiku, kdy se tento kontroverzí opletený zpěvák dostal do hudebního nebe. 

Reed navštívil Česko celkem osmkrát, a to především díky přátelství s Václavem Havlem. Naposledy přijel do Prahy v červenci 2012, kdy koncertoval se svou tehdejší kapelou v divadle Archa. O sedm let dříve uvedlo pražské Švandovo divadlo pořad Scénické rozhovory vedené Davidem Hrbkem, do kterých Reed přijal společně s Havlem pozvání. „Rozhovor s Reedem byl těžký oříšek, ale vzpomínám na to moc rád,“ říká s odstupem více než deseti let Hrbek.

Lou Reed je známý tím, že se k médiím nechová příliš vřele. Jak působil na vás?

To bylo peklo (smích). Byla to strašlivá zkušenost, ale jsem za ni rád.

Jak dlouho trvalo, než jste se s Reedem na rozhovoru domluvil?

Mám pocit, že všechno zabralo asi dva roky. Dva roky vyjednávání a domlouvání. Nejdřív si Reed přál, aby byl v hledišti Václav Havel. Pak se to zkomplikovalo ještě kvůli letenkám, protože byly mnohem dražší, než se předpokládalo. Nejdřív se to posunulo o půl roku, pak o celý rok. Lou chtěl letět první třídou, což nám k rockerovi moc nesedělo, ale nedalo se nic dělat. A pak mi volal jeden novinář a říkal, že Reeda dobře zná, a že si mám dát pozor, protože se jeho nálada mění z vteřiny na vteřinu bez nějaké zjevné příčiny.

A měnila se?

V průběhu rozhovoru se to stalo několikrát. Pak začaly na jevišti vznikat strašně zajímavé situace, na které jsem vůbec nebyl připravený a ani jsem v tu chvíli nevěděl, jak mám reagovat. Dneska bych už věděl, ale tehdy to nešlo, protože ve chvíli, kdy jsem vcházel na jeviště, se mi zavíraly oči únavou. Dva dny jsme se o něj totiž starali od rána do večera. Lou se uvolnil, když tam byl Havel, ale jakmile zmizel, tak byl nedostupný.

Zmínil jste, že společně s Reedem byl v divadle i Václav Havel. Jak to probíhalo s ním?

Bylo to těžké v tom, že to byl první veřejný rozhovor, ve kterém Havel vystoupil po odchodu z Hradu, takže to obrovsky sledovala média. Nikdy před tím ani po tom už o Scénických rozhovorech nevyšlo tolik článků. To si člověk zkusil, co je to ta pravá mediální smršť. Na prvních stranách byly titulky jako „Lou Reed se tak nudil, až začal zpívat“. To potom shodilo celou naši práci, částečně právem, částečně neprávem. To, že bude Lou zpívat, jsme domlouvali rok. Jiří Peňás zase začínal svůj sloupek větou „Moderátor David Hrbek vyskočil při začátku rozhovoru na jeviště, a to byl poslední svižný výkon tohoto muže“, nebo tak nějak. A to jsem citoval ty mírnější věci, které mi utkvěly v hlavě.

Jak jste se s Reedem loučili?

Doprovázeli jsme ho na letiště, a on zmínil, že si ten večer moc užil. Dal nám svoji adresu a nabídl nám, že až budeme v New Yorku, tak nás kdykoliv provede svým studiem. Po tom, jak vypadala předchozí spolupráce, jsme neměli zájem.

David Hrbek uvádí Scénické rozhovory od roku 2003 a zároveň se stará i o dramaturgii. V talk show se snaží publiku co nejvíce přiblížit české i zahraniční osobnosti, a jednou z nich byl právě v lednu roku 2005 i frontman „Velvetů“. Mimo to pracuje jako lektor Muzea umění v Olomouci a je také autorem několika knih.

Foto archiv Rolling Stone

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Rozhovory

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!