Tata Bojs oslaví třicátiny interaktivní výstavou s reálným nahrávacím studiem a VR. Chystají i koncerty

Tata Bojs oslaví třicátiny interaktivní výstavou s reálným nahrávacím studiem a VR. Chystají i koncerty   

Známá kapela Tata Bojs se ohlédne za 30 lety působení na české hudební scéně prostřednictvím výstavy v pražském Centru DOX. Od 30. listopadu zde budou k vidění unikátní autoportréty, instalace první zkušebny či zbrusu nová umělecká díla, vytvořená speciálně pro výstavu. Fanoušky navíc čeká série elektrických i akustických koncertů.

Výstava TATA 30JS mapuje vývoj alternativní skupiny Tata Bojs od jejího vzniku na konci 80. let až do dneška. Na minulost se v expozici, jejíž kurátorem je sám spoluzakladatel kapely a výtvarník Milan Cais, nahlíží optikou současnosti. Okamžiky z historie reflektují nově vytvořené sochy, multimedální objekty a instalace – autorem většiny z nich je právě Milan Cais.

„Ohlížení se zpátky je vždycky trochu nebezpečná věc. Je s tím většinou spojeno dost patosu. Minulost je past, jak zpíváme v jedné písničce, ale máme rádi pohyb na hraně. Primárně jsme se snažili vytvořit dojem zábavné, aktuální a pestré výstavy plné nových instalací, které můžou fungovat i samy za sebe. To, že vedle nich má divák možnost sledovat ještě historii jedné kapely, je další příjemnej bonus,“ poznamenal Cais.

Z chystané výstavy TATA 30JS. Foto © Salim Issa, archiv DOX

Výstava je rozdělena podle jednotlivých časových období do deseti kapitol, samostatný prostor tvůrci věnovali každému z dosavadních devíti vydaných alb. Vystavená díla přibližují okolnosti vzniku desek a jejich koncept. Zřejmě nejucelenější projekt Nanoalbum, Nanobook a Nanotour v DOXu prezentují Caisovy kresby, 3D vizualizace, zvuková instalace či nově vzniklé velkoformátové obrazy a skleněné plastiky z dílny skláře Martina Janeckého, které ztvárňují hlavní postavy příběhu.

Chybět nebudou ani dobové materiály, ať už fotografie, obaly alb či záznamy z koncertů. Autoři se také rozhodli návštěvníkům zprostředkovat prostředí, ve kterém hudebníci tvořili. „Chtěli jsme dát lidem možnost zažít si na vlastní kůži stísněný prostor naší první zkušebny, a tak jsme zrekonstruovali prostor suterénu na Hanspaulce se všemi detaily podle dobových fotek,“ vysvětlil Cais.

Zájemci si na výstavě prohlédnou i sérii takzvaných pokoncertních autoportrétů baskytaristy a spoluzakladatele Tata Bojs – Mardoši, se kterými začali v roce 1999. „Dnes je to už nevyhnutelný rituál závěru snad všech našich koncertů. Na fotkách málokdy vypadáme vyloženě dobře; jsme zpocení, unavení, flekatí a pitvoříme se, ale je tam to hlavní – emoce a atmosféra. Občas jsou fotky i zaostřené. A nejsou to selfíčka, protože ta tehdy ještě neexistovala!“ upřesnil Cais.

Z chystané výstavy TATA 30JS. Foto © Salim Issa, archiv DOX

Interaktivitu výstavě dodává instalace skutečného nahrávacího studia, ve kterém si budou moci diváci vyzkoušet tvoření za mixážním pultem nebo přemíchaní některých songů. Čeká je i virtuální realita, která jim zprostředkuje živé provedení jedné písně ve čtyřech různých etapách hudebního zrání kapely. „V jednom prostředí nám diváci uvidí do talíře, a to doslova, nebo s námi v dalším budou v koupelně,“ doplnili Tata Bojs.

Hudební skupinu Tata Bojs založili v roce 1988 Milan Cais a Mardoša. Za dobu své existence získali devětkrát cenu APH Anděl a řadu dalších ocenění včetně zlatých desek za prodej alb Ležatá osmička a A/B. Hudební tvorba kapely je úzce propojená s dalšími uměleckými žánry: výtvarným, literárním, filmovým, i dokonce s baletem.

Foto © Salim Issa, archiv DOX

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

DOX Centrum současného umění nabízí i další akce

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!