Nebezpečný i smělý příběh válečného Iráku. Jana Andert odhalila v Mosulu kdejaká srdce a natočila ambiciózní dokumentární debut

Nebezpečný i smělý příběh válečného Iráku. Jana Andert odhalila v Mosulu kdejaká srdce a natočila ambiciózní dokumentární debut80%

Bez jakékoliv bázně se vydala talentovaná reportérka vstříc válečným hrůzám. Adaptovaná na okolní boje s Islámským státem vzala do ruky kameru a vytvořila velmi povedenou prvotinu. Vypráví v ní o válce, která zná civilisty. A především ty, pro které jsou svištící kulky za okny denním chlebem.

S týmem Golden Division složeným z jednotek irácké armády "operuje" bez pomoci, na vlastní pěst. S nepřítelem pár metrů vzdáleným. A snad za to může i nosné a hlavně tehdy aktuální téma, dokumentaristka v Mosulu uhodila hřebíček na hlavičku přesně a načasování nemohlo být lepší.

Jana Andert už na karlovarském festivalu představila snímek, který bude rezonovat nejen u nás, ale i ve světě. Svůj první film. Až se půjdete podívat na film V Mosulu, který má právě premiéru v běžné distribuci, vnímejte zmiňované chvíle detailně. Všímejte si maličkostí stejně jako ona. Její výpověď pod záběry, klidným a vyrovnaným hlasem zesiluje napětí a hrůzu konfliktu. Přesvědčivý sběr materiálů pak dává člověku skoro pocit, že autorka Irákem jezdí léta a do vřavy s kamerou patří stejně jako zbraň a nábojnice.

Blízkovýchodní reportérka a dokumentaristka Jana Andert se na podzim roku 2017 vydala do Mosulu, který byl v tu chvíli doslova obehnán bojovníky takzvaného Islámského státu. Tentokrát sama, bez podpory zahraničních médií, pro které obvykle pracuje. S elitní jednotkou osm měsíců doslova riskovala život v prvních liniích bitvy. Za tu dobu uvykla střelbě a výbuchům raket, zažila exploze sebevražedných atentátníků i aut napěchovaných výbušninami. Byla však i u rodin truchlících za své zemřelé, ať už to byli muži, ženy či děti. Šokovou terapii reportáží z válečné fronty teď představuje v českých kinech.

Odvážný, smělý, nebezpečný. Ale také brilantní debut talentované novinářky a dokumentaristky Jany Andert. Tolik válečných dokumentů už proběhlo před očima filmového diváka. A přesto je sonda do boje s islámskými teroristy natolik jiná. Andert hledá civilní okamžiky, malé chvilky v misi ozbrojených sil. Momenty utrpení a strachu prchajících rodin. Profesionalitu lékařů při ošetřování raněného batolete. A všechny momenty, chvíle a okamžiky bezpečně nachází. A to i ty méně pozitivní, kdy vojáci vyslýchají na první pohled nevinné civilisty a zachází s nimi ponižujícím způsobem.

Andert zkrátka neklouže líně po povrchu, ani se nesnaží vyprávět válku, kterou vídáme na televizních obrazovkách nebo v novinách. V bitevní vřavě ukazuje to, co člověk těmito hrůzami nepolíbený potká. A nebojí se vypíchnout dobré i zlé. Nikoliv však pouze v rámci stran spojenců a nepřátel. Ukazuje pravdivou tvář, ať už se to hodí nebo ne.

Dokument V Mosulu nehraje na city umělými prostředky. Neuslyšíte emotivní hudbu a neuvidíte nekonečné záběry na vysílené vojáky, kteří obětují vše. Uvidíte realitu – a emoce zafungují ještě lépe než ve vykonstruovaných blockbusterech. Z oněch malých chvil, příběhů na hraně života a smrti, se vám otočí žaludek. Ale také budete naštvaní, smutní a možná se přistihnete při úšklebku nad lidským momentem v tak těžkých situacích.

Jana Andert zasluhuje naprosté absolutorium za to, jak svůj materiál prodala. Jak citlivě k němu přistoupila a nebála se otázek či námitek. Na české poměry jde o jeden z dokumentů roku. Taková díla tuzemští tvůrci totiž téměř netočí. Není divu. Chce to pořádnou kuráž.

Kdy a kde dávají film: V Mosulu