Zaslepení Jørna Liera Horsta je líbivý otisk kriminalistické práce od toho z nejpovolanějších

Zaslepení Jørna Liera Horsta je líbivý otisk kriminalistické práce od toho z nejpovolanějších70%

Detektiv William Wisting se vrací ve čtvrtém případu opatřeném českým překladem. Drama tentokrát jeho umělecký otec vyměnil za pečlivou analýzu policejních pochybení, ve které umě literárně pitvá hrdiny a zlosyny v kancelářích svého někdejšího chlebodárce.

Osmačtyřicetiletý spisovatel a bývalý kriminalista znovu láká čtenáře do norského městečka Stavern, ve kterém má jeho vrchní vyšetřovatel problémový případ a jeho tradiční příběhová parťačka, dcera Line, problémy v požehnaném stavu. Jørn Lier Horst přesvědčivě dokazuje, že patří mezi přední severské tvůrce, i když literární skandinávský mráz vyměnil za systematické, až středoevropské teplíčko.

Wistingova dcera Line je těhotná a jako budoucí svobodná matka se stěhuje do rodného Stavern. Setkání s bývalou spolužačkou, rovněž ženou s dítětem bez přítomného otce, nabídne novinářce na mateřské nejen vítanou společnost, ale i záhadnou pozůstalost po dědečkovi, který ovládal drogové podsvětí. Její otec mezitím bojuje s nevyřešeným případem zmizelého taxikáře, kterého vyšetřovatelé pokládají za mrtvého. Zatímco rozplétá záhadu ve vlastním okrsku, dostávají se mu do rukou fakta ohledně vraždy spáchané na Silvestra. Souvisí případy spolu a je vše u kolegů policistů podepřeno nezvratnými důkazy?

Kniha Zaslepení zkrátka znovu připomíná pečlivou práci kriminalistů.

Horst znovu ukazuje, jak moc autentičnosti dokáže při psaní do příběhů dostat. Skvělá znalost policejní práce je cítit na každé stránce. Navíc pracuje s dobrým nápadem, který odkrývá ještě víc zákulisí a postupů při vyšetřování. Kniha Zaslepení zkrátka znovu připomíná pečlivou práci kriminalistů. Cit pro detail čtenáře upoutá i proto, že velké drama autor upozadil a vyměnil ho za očekávání z rozklíčování případů. Jde o daleko systematičtější stavbu vyprávění než u minulého Poustevníka, který nabízel kromě zajímavého příběhu i napínavé finále. Závěr totiž ve čtenáři vyvolá určitý pocit zadostiučinění namísto nadšení ze strhující jízdy a nečekaného vrcholu.

Zaslepení jsou dílo na oddech, pod kterým rozhodně nehledejte atmosféru, při které tuhne krev v žilách. Tu v tomto případě nechává Horst na ostatních severských autorech. Vsadil na pragmatičnost, která se však celkově vyplácí. I díky tomu, jak dobře bývalý kriminalista píše. Své věrné čtenáře rozhodně nezklame, avšak ke skutečnému mistrovství se ještě musí přiblížit.

Je ale na správné cestě, protože se zdá, že zdaleka nevyčerpal svůj arzenál z policejních archivů. Očekávání z další práce zůstávají, stejně jako si drží místo na vrcholu žánrového žebříčku autorů. V případě Jørna Liera Horsta to pochopitelně platí i o bezkonkurenčním překladu dvorní dámy severské detektivky Kateřiny Krištůfkové.