Mimořádná zpráva odhaluje zákulisí nezkažené žurnalistiky o zkažené soukromé party na místech nejvyšších

Mimořádná zpráva odhaluje zákulisí nezkažené žurnalistiky o zkažené soukromé party na místech nejvyšších70%

Tomáš Bojar v Karlových Varech představil sondu do kvapíku rychlého zpravodajství o nejočekávanějším výroku tehdejšího období. V lehce zkresleném pohledu na současnou novinařinu je zajímavé vše kromě samotné události, o které redaktoři informují.

Jeden den, dvě zpravodajské redakce, jedna událost stojící v centru pozornosti. Tak prezentují tvůrci Mimořádné zprávy dokument o přeceňovaném výroku úřadujícího prezidenta republiky. Miloš Zeman měl na Pražském hradě oznámit svým nejbližším, sponzorům a jiným podporovatelům, zda se bude znovu ucházet o místo na Hradě. Bojarův snímek ilustruje, jak se správně dělá současná novinařina a zároveň také jak velké klacky musejí redakce při získávání informace přeskakovat.

Je to pochopitelně tyjátr ukazující moc prezidenta a ony hlídací psy demokracie v honu za jeho slovy. Ač v mnohém předvídatelnými. Po bitvě je ale každý generál. Proto je třeba uznat, že záměr režiséra Tomáše Bojara byl správný a materiál nosný, zvlášť u takové osobnosti, jakou je Miloš Zeman. Autor se dobře vyhnul jakýmkoliv svodům udělat z filmu výkladní skříň, nebo naopak pohanu Zemanova království. Publikum dostává ucelený sběr redakční práce za účelem ukázat těžkosti i odlehčenější momenty žurnalistického kolovrátku. Navíc byly vybrány redakce nestranné, a tudíž nejvhodnější.

Pro diváka jejich práce neznalého jde o zajímavý film, u kterého nahlédnou pod pokličku. I když ne úplně bez nutných editorských zásahů. Bojar sice docházel do obou newsroomů, aby splynul s prostředím, sami aktéři ale přiznali, že i když zapomínali často na skryté kamery, podvědomě se hlídali. Mimo jiné také ve výběru ze svého pracovního slovníku vulgární češtiny. Navíc s mikrofonem na klopě saka opravdu o natáčení víte. U zaměstnanců Hospodářských novin je to vidět zřetelněji než na Kavčích horách.

Přesto Mimořádná zpráva funguje jako skvělý insight do běžných diskuzí o tom, jak bude znít titulek, jak technicky odbavit živý přenos nebo jak budou zařazené jednotlivé příspěvky do vysílání. Takový Newsroom ČT24 ve vašich kinech. Nejzajímavěji se pak pochopitelně jeví tajné natáčení Zemanova projevu a s ním spojený stres a napětí, které je jako jediné křišťálově čisté a nepředstírané.

V případě Zemanovy kandidatury nejde o typickou pseudoudálost, ale osoba prezidenta z oznámení trochu kovbojku dělá a záměrně svým jednáním přitahuje pozornost. I proto se dočkáme tajné akce na Hradě a grafického workshopu na obálkové možnosti v Karlíně. Je téměř škoda, že Bojar nezvolil pro svůj dokument jinou, důležitější událost, která by nebyla zatěžkána neobyčejným a vskutku originálním postojem aktuálního nejvyššího velitele vojenských sil. Ten totiž režisérovi nahrává dost a dost. A nejen jemu.

Kdy a kde dávají film: Mimořádná zpráva