Vydražil 878 tisíc korun za více než milión, teď prodává ukradené dlažební kostky. Epos 257 v galerii European Arts

Vydražil 878 tisíc korun za více než milión, teď prodává ukradené dlažební kostky. Epos 257 v galerii European Arts 

Performer a street umělec Epos 257 zahájil v pražské galerii European Arts výstavu Kus za kus, která zde bude zdarma k vidění do neděle 25. listopadu. Odhaluje pozadí vzniku svého díla 3080 transakcí – výměny 878 tisíc korun za milión od návštěvníků stejnojmenné výstavy. Představí zde také projekt Sebereflexe a nabídne k prodeji dlažební kostky zcizené v ulicích.

Provokativní umělec Epos 257 vyměňoval s návštěvníky na výstavě v Národní galerii používané bankovky za nové, následně igelitku s 878 tisíci korun vydražil za milión sto tisíc korun na počátku letošního října na aukci v Obecním domě.

Médii byl prohlášen naším nejdražším mladým umělcem. Neměli bychom však částky od sebe odečíst, abychom zjistili, na kolik se cení Eposovo rozhodnutí prodat peníze jako umělecké dílo? V jistém smyslu to je špatný nápad. Milión je přeci magické číslo, základní jednotka bohatství a úspěchu,“ uvedl kurátor Jiří Ptáček.

Nyní v galerii European Arts na Senovážném náměstí v Praze přiblíží dosud utajovaný zásah do zmíněných bankovek, vrací se ale také k dlouhodobému projektu Retroreflexe, který zahrnoval jak mozaiku z dopravních značek umístěnou na fasádě jednoho smíchovského domu, tak i postupné nahrazování dlažebních kostek s modrým nátěrem parkovacích zón za kostky čisté – teď se stávají komoditou coby umělecký artefakt.

3080 transakcí. Foto archiv Epos 257

Veřejnosti je umělec vystupující pod pseudonymem Epos 257 známý především performancí z roku 2009, kdy rozmístil třicet balíků sena po pražských veřejných prostranstvích. Následující rok oplotil část Palackého náměstí (50 metrů veřejného prostoru), kde plot vydržel bez povšimnutí téměř dva měsíce.

Epos 257 dlouhodobě pracuje s billboardy – střílí na ně paintballovou puškou, rozřezává je, vystavuje i prodává. Takto si pohrál třeba s prezidentskými kandidáty Milošem Zemanem a Karlem Schwarzenbergem, které z reklamy vyřízl a poté je zarámoval.

Foto archiv Epos 257

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!