Vraždící roboti ovládli festivalovou sobotu Ji.hlavy 22

Vraždící roboti ovládli festivalovou sobotu Ji.hlavy 22 

Festivalovou sobotu vyhráli vraždící roboti, českou premiéru měl surreální portrét Vratislava Effenbergera a dokumenty od mladých českých tvůrců: jeden z autobusového nádraží v Tel Avivu, druhý z keňského slumu Kibera. Mezitím se v Horáckém divadle diskutovalo nad budoucností českého školství.

Sekce Svědectví o poznání, která představuje filmy s novým přístupem k vědeckému dokumentu, zná svého vítěze. Porota, skládající se ze tří vědců: Jana Lukačeviče, působícího v kosmickém výzkumu, filozofa Jaroslava Peregrina a Petra Vašáta, který se zabývá studiem chudoby, vybrala dokument Pravda o vraždících robotech. Ten nabízí objektivní pohled na škálu možností využití robotů (od továren, přes pošty až po sociální služby nebo po nahrazení řidičů Uber). „Tento film jsme vybrali nejen z důvodu skvělého řemeslného zpracování, ale i proto, že se věnuje dilematům, která pro naši civilizaci začínají být více a více aktuální,“ uvedla porota.

Ji.hlavská sobota přinesla několik premiér českých filmů, na které se snad můžeme těšit i později v našich kinech: Portrét Vratislava Effenbergera, Vratislav Effenberger aneb Lov na černého žraloka, dle slov jeho režiséra Davida Jařaba “konvenční dokument”, který na pozadí Effenbergových textů vzpomíná, literárně rozebírá a kritizuje tohoto poválečného surrealistu.

Mladý režisér Martin Páv přivezl na Ji.hlavu svůj dokument o jednom z největších slumů na světě, o Kibeře, Kibera: Příběh slumu. S pomocí hlavního hrdiny, fotografa Dona, předkládá divákům pozitivnější pohled na africké “ilegální osídlení”. Představuje nám jeho obyvatele, kteří se rozhodli něco změnit - HIV pozitivní učitelku, která se stará o děti z dysfunkčních rodin, vdovu, která dokazuje ostatním ženám, co přišly o manžela, že jsou schopné se uživit i bez nich, nebo uměleckou skupinu Maasai Mbili. Dokument se odehrává v době před velkými volbami a lidé mají strach při pomyšlení na boje v ulicích, které vypukly po volbách před deseti lety. Změnila se Kibera od té doby?

Central bus station, česká premiéra velmi vizuálního (až skoro psychadelického) dokumentu dalšího mladého režiséra Tomáše Elšíka, je neuvěřitelně působivý dokumentární snímek odehrávající se v Tel Avivu v největším autobusovém nádraží na světě. Snímek je mozaikou z osudů lidí, kteří zde pracují, jezdí tudy do práce nebo tu dokonce žijí. Hlavní hrdina Yonatan nás provádí po izraelském autobusovém nádraží na diváka zcela přenáší fascinaci oním neskutečným mraveništěm. Ovšem nejdůležitější postavou snímku je budova samotná, která byla navržena tak, aby se v ní člověk ztratil. Stěny se přibližují, schodiště nafukují a lidská duše se ztrácí.

Během inspiračního fóra se v sobotu diskutovalo nad budoucností českého školství a vzdělávání. Došlo i na jeho současnost: jeho silných stránkách i problémech, za které diskutující mimo jiné považují špatné postavení učitelů v očích veřejnosti.

V neděli nabídne Ji.hlava sekci Cizinec hledá byt tentokrát v reportážích z Francie, nebo v rozhovoru se spisovatelem Milanem Kunderou, kde reflektuje svůj pocit exulanta ve Francii. Slovenský režisér Tomáš Krupa dnes představí ve světové premiéře film o eutanazii Dobrá smrt. Příznivci Inspiračního fóra se mohou těšit na panelovou diskuzi nad tématem „co nás čeká na levici“, ve které bude pod moderátorským vedením Kateřiny Smejkalové diskutovat historička umění Milena Bartlová, expremiér Vladimír Špidla, anglický politický komentátor Neal Lawson a český novinář Daniel Prokop.

Kdy a kde dávají film: Kibera: Příběh slumu

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Inspirační fórumPremiéra Kibera: příběh slumuDiváci
 

Mohlo by se ti líbit...

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!