Olmu Omerzu sliboval, že Všechno bude. Dočkali jsme se ale jen nudné road-movie, i když se skvělými herci

Olmu Omerzu sliboval, že Všechno bude. Dočkali jsme se ale jen nudné road-movie, i když se skvělými herci60%

Na letošním karlovarském festivalu se představil další snímek Olmu Omerza, který už svým názvem slibuje, že Všechno bude. Sliby ale neplní. V nejnovější české road-movie nenajde divák zábavu, napětí ani akci. Jediné, co může nabídnout, jsou kvalitní herci.

Ačkoli je všude sníh a zima, čtrnáctiletý Mára a dvanáctiletý Heduš nasedají do auta a vydávají se na cestu po krásách České republiky. Nemají peníze, jídlo ani náhradní oblečení, vezou si s sebou jen pocit, že teď mohou všechno. Vědí, že je nikdo hledat nebude, že jsou všem jedno. Po cestě potkávají stopařku, kterou naberou u dálnice s nadějí, že by s nimi mohla mít sex, a zachrání psa před utopením. Kam míří a co s nimi bude? To Všechno bude neřeší, vždyť i cesta může být cíl.

Ani hlavní cena za režii Všechno bude nezachrání

Bohužel i snímek, který na našem největším filmovém svátku získal cenu za nejlepší režii, je stále na cestě. Ačkoli se snaží během jízdy dvou sprostých mladíků ukázat, jaké jsou jejich pocity a úmysly, zejména u Heduše se mu to ani při nejmenším nedaří. Po zhlédnutí máte jen plnou hlavu otázek, ale odpovědi nepřicházejí.

Dobrodružství Heduše a Máry je navíc nesourodé, a ačkoli má snímek necelou hodinu a půl, jeví se zbytečně dlouhý. Když kluci nasedají do auta, divák si ještě myslí, že výprava bude ubíhat podobně rychle, jako když čte Kerouacovo Na cestě. Narozdíl od známé knihy ale film postrádá lehkost. Těžkopádně sází jednotlivé scény za sebe a nesnaží se je příliš propojovat. A vtipy, kterým jste se na začátku smáli, se bohužel po chvíli začnou opakovat jen trochu převlečené. Z původně zajímavě vyhlížejícího snímku toho tedy nakonec moc nezbyde.

Spasit ho mohou jen nevychovaní hrdinové

Všechno bude ale naštěstí do značné míry zachraňuje dvojice hlavních protagonistů, Tomáš Mrvík a Jan František Uher. Lepší a zároveň odpudivější výrostky byste v české kinematografii posledních let jen těžko hledali. Jejich postavy díky skvělým hereckým výkonům působí jako otravné mouchy, kterých se každý snaží jen zbavit. Možná proto se snímek v angličtině jmenuje Winter Flies. Ve vedlejších rolích vedle nich navíc excelují Lenka Vlasáková a Martin Pechlát.

Ačkoli před třemi lety Olmu Omerzu prorazil s Rodinným filmem, nyní se mu spíš podařilo zařadit zpátečku. Jeho promrzlá road-movie bohužel nenaplnila očekávání. Možná že jsme toho po ní po minulém úspěchu chtěli moc, režisér ale přeci sliboval, že Všechno bude. Dočkali jsme se ale asi půlky. Nejspíš si s nimi tedy jejich cestu plnou sprostých slov nezopakujeme.

Kdy a kde dávají film: Všechno bude