Rekonstrukce výstavy českého videoartu na jeden den obsadila Průmyslový palác na pražském Výstavišti

Rekonstrukce výstavy českého videoartu na jeden den obsadila Průmyslový palác na pražském Výstavišti

Na první skupinovou výstavu českého videoartu – Den Videa, který se uskutečnil 11. července 1989, navázala úterní expozice v Průmyslovém paláci na Výstavišti v Holešovicích. Doba trvání a místo konání zůstalo před dvaceti devíti lety i letos stejné.

hodnoceno 1x
Líbí? Pošlete to dál...

Foto: Kristýna ČtvrtlíkováFoto: Kristýna Čtvrtlíková

Letošní Den Videa však nebyl rekonstrukcí původní výstavy v pravém slova smyslu. Sloužil především jako základ chystaného dokumentárního filmu studentky FAMU a vnučky Radka Pilaře Adély Komrzý, který nese pracovní název Viva Video, Video Viva a jenž bude pojednávat o tvorbě elektronického obrazu v tuzemsku.

První společná akce reprezentující aktivity oboru Video při Svazu českých výtvarných umělců měla předcházet budoucímu festivalu videa, který se ovšem poté již neuskutečnil. Založení oboru inicioval zmíněný výtvarník a ilustrátor Radek Pilař, jeho vznik byl však schválen až v roce 1988.

Den Videa proběhl v roce 1989 v Parku kultury a oddechu Julia Fučíka, tedy dnešním Průmyslovém paláci. Návštěvníci zde mohli spatřit celkem dvanáct děl – počítačové animace, krátká videa, instalace či performance. Architekt Miro Dopita vymezil prostor výstavy černou tkaninou, která díla odstínila a zároveň maskovala design často nevzhledných domácích obrazovek.

Samotný tvůrce výstavy Radek Pilař tehdy do Holešovic nedorazil. Během jejích příprav prodělal infarkt, a s videisty tak prý byl spojen „srdcem na monitoru Tesla během performance na JIP na Bulovce“. Aktivity členů oboru Video se po sametové revoluce přesunuly do akademického prostředí, do reklamních studií nebo soukromých televizních stanic.

4. září 2018 odpoledne vstoupili návštěvníci jednodenní výstavy do kulaté místnosti ohraničené černými plátny. Na improvizované stěně bylo k vidění devět děl včetně videa již zesnulého Radka Pilaře. Ke každé instalaci si mohli zároveň poslechnout hudební doprovod prostřednictvím přiložených sluchátek. Pozornost upoutala i speciální obrazovka umístěná na jedné ze šesti židlí uspořádaných do kruhu, které se nacházely uprostřed expozice. Ta živě promítala dění v prostoru výstavy.

Další náhodné fotky z galerie...

Foto: Kristýna ČtvrtlíkováFoto: Kristýna Čtvrtlíková Jeden z prvních tvůrců videoartu Petr Vrána na vernisáži výstavy. Foto: Kristýna ČtvrtlíkováFoto: Kristýna Čtvrtlíková


Prostor pro tvůj názor...

Komentovat může pouze přihlášený fanoušek...