Druhý Equalizer předkládá nelítostnou bitvu mezi akční nudou a neodolatelným Denzelem

Druhý Equalizer předkládá nelítostnou bitvu mezi akční nudou a neodolatelným Denzelem60%

Filmové hity stojí a padají s jejich hlavními představiteli. Do jaké míry však akční hvězdy unesou břímě plytkého děje a hluchých pasáží? Equalizer je plný klišé a natahované vaty, ale nudu rozmělňuje ten nejpovolanější ve svém vůbec prvním filmovém pokračování.

Originální a kreativní Equalizer. To se dalo tvrdit o prvním dílu se sympaťákem Denzelem před čtyřmi roky - nebo alespoň o jeho první polovině. Sequel, do kterého šel rodák z New Yorku vůbec poprvé, navazuje na tu druhou část. Dramatický děj a chytrou pointu vyměnil režisér Antoine Fuqua za Mirka Dušína tmavé pleti, který hodným dává šance a těm zlým už toliko ne. Richard Wenk se při psaní inspiroval spíše druhými Postradatelnými, a tak dochází na pravidelný instinkt zabijáka z klidné americké ulice. Naštěstí smrtícího Roberta McCalla hraje stále nenahraditelný Denzel.

Znovu se setkáváme s bývalým členem speciální jednotky 'Macem' (Denzel Washington), který působí jako ochránce bezbranných a těch bez naděje. Práce vyšetřovatelů ho nechává klidným a raději dává životní lekce mladým Afroameričanům, kteří koketují s místními gangy. Když ale dojde na smrt jeho blízké přítelkyně, jdou zásady stranou. Nastávají nová pravidla odpuštění s nožem či automatickou puškou v ruce.

Equalizera s pořadovým číslem 2 především znovu pálí stopáž. Divák si běžně úžívá pohled na představení vynikajícího herce jako je Washington, ani on ale nedokáže nakopnout tempo dlouhým a zoufale nudným scénám. Pokud by se takové záběry ve střižně vyhodily, dostalo by publikum opravdu čistokrevnou akci bez jakési filmové omáčky - ale ta by měla spád. A drama a napětí filmy jako Equalizer zoufale potřebují.

Snímek sice začíná vcelku podařenou akcí ve vlaku do Turecka, ale hned po úvodním titulku s názvem filmu zapadne na dlouhé minuty do nezajímavého vzorce s hodným řidičem Uberu a dědečkem hledajícím svou dávno ztracenou sestru. V něm pak tvoří příběhovou linku. Vedlejší dějové pasáže samozřejmě film brzdí a ve výsledku jsou jen chuťovkou na dezertu, kde si užijete školu v lámání kostí, vyhřezlá střeva a tak podobně.

Nezbývá než přijmout akční hody, kde se ale o hlavního hrdinu-zabijáka nebojíte, nečekáte potíže a jediný zvrat v celých 120 minutách prokouknete poměrně brzy. Hudba Harryho Gregsona-Williamse se ztrácí ve hvízdání kulek a svištění nožů. Paradoxně však Equalizer tolik akce nepřináší.

Kruh se ale v závěru filmu uzavírá, protože co jednička nastavila v kreativitě a jakési oldschoolové originalitě, předkládá dvojka ve finále, kdy skryje poslední likvidace nepřátel v dešti a větru McCallova rodného městečka. Pak už Denzel jen dohraje svoje minipříběhy dědečků a rozjívených teenagerů a může zavřít druhou kapitolu své akční story. Možná už navždy. Dvojnásobný oscarový vítěz si totiž trilogii nechá zřejmě v záloze na nějaký pořádný biják.

Kdy a kde dávají film: Equalizer 2