KVIFF 2018: Lidé mají sportovce spojené se zdravím, ale tak to u vrcholového sportu není, proto ta hororová stylizace, vysvětlil režisér filmu Domestik

KVIFF 2018: Lidé mají sportovce spojené se zdravím, ale tak to u vrcholového sportu není, proto ta hororová stylizace, vysvětlil režisér filmu Domestik 

V letošní hlavní soutěži karlovarského festivalu bojuje proti silné přesile i český snímek Domestik o vrcholovém cyklistovi, který sportovní výkony vymění za zničené zdraví a rozpad rodiny. „Od začátku jsem chtěl ten snímek postavit na kyslíkovém stanu a rituálech, které patří k životu sportovce,“ vysvětlil režisér a scénárista snímku Adam Sedlák.

Celovečerní debut, který se odehrává převážně v bytě hlavních dvou postav, se natáčel v ateliérech v Kbelích. „Vedle byla dvě letiště, což nám komplikovalo natáčení dlouhých záběrů, museli jsme je opakovat, postěžoval si Sedlák. „Nejhorší bylo, když jsme museli jet scénu, ve které piju iontové nápoje a gely na energii asi dvanáctkrát za sebou. To bylo vážně nechutné,“ vzpomněl si Jiří Konvalinka, který ztvárnil hlavní postavu, cyklistu Romana. 

Kvůli roli půlroční trénink

Herec, který si zahrál v minulosti například v seriálu Specialisté nebo Policie Modrava, musel kvůli roli podstoupit půlroční trénink. „Já jsem vždycky chtěl zkusit kvůli roli změnit svůj vzhled, to přece dělají to velké hollywoodské hvězdy, takže mi to nevadilo. Taky jsem se kvůli tomu učil jezdit na dráze, ale tyhle scény jsme nakonec ve filmu nepoužili,“ podotkl zklamaně Konvalinka, který k Domestikovi složil se svou skupinou Vložte kočku i hudbu.

Práci na této filmové složce ale provázela spousta komplikací. Členové skupiny totiž byli v zahraničí, a tak spousta porad probíhala přes Skype. „Vznik hudby byl pro mě nejnáročnější proces. Od začátku jsme ale chtěli, aby ta hudbu vycházela z hučení, které vydává kompresor u kyslíkového stanu,“ přiblížil první myšlenky Sedlák. Režisér se navíc v mnoha scénách rozhodl pracovat jen s tlumeným dechem nebo úplným tichem. „Jirka to nechtěl, mně ale přijde, že se české filmy snaží každou scénu podbarvit hudbou a říkají tak divákovi, co si má myslet. Já jsem spíš chtěl, aby to byly takové nálady,“ vysvětluje. 

Účelná intimita

Ústřední dvojici doplnila Tereza Hofová, která si zahrála Romanovu po dítěti toužící ženu Šarlotu. „Adam to sice neví, ale tu roli napsal pro mě, takže jsem se na ni připravovat vlastně nemusela,“ řekla s úsměvem herečka, která se ve filmu objevila ve spoustě intimních scén, které mohou být pro mnohé diváky za hranou. „Myslím, že ty sexuální scény tam nejsou dané prvoplánově, ale naopak účelné. Je to způsob vyprávění příběhu a rozkrývání psychologie hrdinů,“ myslí si hlavní protagonistka Domestika.

Několik verzí Domestika

Nápad na Sedlákův první celovečerní debut se ale zrodil už před pěti lety. „Po příjezdu z Karlových Varů jsem se dva týdny díval na Tour de France a během sledování jsem si začal klást otázku, jak vlastně tihle lidé trénují, a udělal jsem si první rešerše,“ vzpomínal. „V dnešní době si už člověk může hodně věcí najít na internetu. Po tom skandálu s Armstrongem je tam dokonce dvou set stránková studie o dopingu. Zároveň jsme to ale diskutovali s odborníky, například s trenérem, který na natáčení připravoval Jirku Konvalinku,“ objasnil.

Film ale ukazuje svět sportu z trochu jiného pohledu. Sportovci v něm nejsou prezentování jako zdraví optimističtí lidé, kteří by měli jít příkladem celé společnosti, ale naopak jako otroci vlastní práce, která je ničí. „Lidé mají sportovce spojené se zdravím, ale tak to u vrcholového sportu není, proto ta hororová stylizace příběhu,“ vysvětlil Sedlák. 

Od prvních rešerší vedla ale k natočení snímku dlouhá cesta, během níž byla druhá verze scénáře oceněna za nejlepší nerealizovaný scénář Filmovou nadací. „Myslím, že první verze byly ještě méně narativní a radikálnější. Tahle poslední je asi nejvíc, řekl bych, popová,“ říká s úsměvem režisér.

Semestr před celovečerním debutem

Než se Domestik dostal k finální sedmé verzi, stihl ještě Adam Sedlák natočit minisérii Semestr. „Mysleli jsme, že na Domestika už neseženeme peníze, tak jsem se rozhodli rok věnovat jinému projekt, což byl Semestr. Když jsem se k němu po dvou letech vrátil, přemýšlel jsem nad tou látkou trochu jinak, takže se scénář opět proměnil,“ vysvětloval režisér, který byl v minulosti nominován i na Cenu Magnesia Litera za nejlepší studentský film. Nakonec ale Domestik vznikl ve spolupráci s Českou televizí. „Roky jsem nechápal, proč se tenhle výrazný projekt s více než střídmým rozpočtem nedaří zafinancovat. Nakonec jsem jim ale pomohl získat důvěru České televize a film mohl vzniknout,“ zmínil se kreativní producent ČT Tomáš Baldýnský.

Foto: KVIFF

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Domestik
 

Mohlo by se ti líbit...

Místo konání: Hotel Thermal

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!