V Jurském světě čekají v klecích jen ohrané triky a jedna nová potvora

V Jurském světě čekají v klecích jen ohrané triky a jedna nová potvora50%

Když po páté vstoupíte do Jurského světa, je to, jako když znovu vcházíte do dobře známé zoologické zahrady. Tam, kde jste si dřív nadšeně prohlíželi žirafy nebo brontosaury, se dnes už jenom nudíte. A i když se vám majitelé téhle prapodivné ZOO snaží nabídnout stále lepší a úžasnější atrakce v podobě Indominuse Rexe nebo Indoraptora, stále nostalgicky vzpomínáte na ty časy, kdy k tomu, aby vám spadla čelist, stačil prostě T-Rex.

Je to čtvrt století, co Steven Spielberg oživil jedny z největších a nejúžasnějších tvorů, kteří kdy brázdili tuhle Zemi, a vytvořil ZOO, do které se chtěl podívat celý svět. Alespoň na filmových plátnech se díky němu mohli proběhnout Stegosauři, Triceratopsové a hlavně Tyranosaurus Rex. Málokdo tehdy nepřivíral oči, když se tenhle obr objevil před autem se Samem Neillem a Jeffem Goldlumem. A i když z dnešního pohledu působí spíš jako atrakce z Dinoparku, pořád dokáže na rozdíl od svých následovníků vyvolat napětí. Postupem času se ale z Jurského parku stal Jurský svět a z ikonického snímku jen způsob, jak na zašlé slávě ještě vydělat pár dolarů.

Společně s Chrisem Prattem a Bryce Dallas Howardovou, která konečně vyměnila lodičky za normální obuv, se do tolikrát přestavované, ale stále stejné zoologické zahrady diváci nyní podívají už po páté. Příběh se vrací na Isla Nublar, ostrov, kde se před třemi lety vymkli dinosauři kontrole. Tentokrát se ale režisér Juan Antonio Bayona rozhodl vypustit snad již tradiční klidnou část příběhu, ve které si všichni spokojeně prohlížejí zvířata z bezpečné vzdálenosti. Místo toho diváka hází rovnou do slepence akčních scén, ve kterém hraje hlavní roli sopka před výbuchem a desítky zběsile utíkajících dinosaurů. A nic nového už během následujících více jak dvou hodin nepřinese.

Když značka nestačí

Tvůrci se zřejmě tentokrát rozhodli, že nálepka Jurský svět a nespočet speciálních efektů stačí, a neobtěžovali se vymýšlet se s nějakým příběhem. Nedá se říct, že by byl Jurský park/svět někdy založený na propracovaném nebo rafinovaném ději, ale vždycky v něm byla linka, které se divák mohl držet a která měla začátek a konec. Teď to spíš vypadá, že se J. A. Bayon snažil vybrat z předešlých dílů to, co fungovalo – geneticky upravení dinosauři, vycvičená veloceraptorka Blue a dítě – poskládat okolo co nejvíc akčních scén, nalepit na to všechno známku „Jurassic world“ a vydělat.

Ze zoologické zahrady lunapark neuděláš

Z žádného osvědčeného triku se tvůrcům ale nepodaří vytěžit ani polovinu potenciálu. V laboratoři se jim sice podaří vytvořit Indoraptora, tedy ještě šílenější potvoru, než byl Indominus Rex, kterému má dělat Blue matku a naučit ho poslouchat lidi, ale tím to končí. Tahle teorie zní celkem slibně, ale bohužel do praxe se nikdy nedostane. Místo toho se Indoraptor utrhne ze řetězů a začne peklo, tedy stane se přesně to, co každý divák čekal a o čem navíc každý ví, jak to dopadne. Věštcem by se ostatně během tohohle filmu mohl stát každý. Jediné, co je na něm neočekávané, je totiž to, jak moc je předvídatelný.

Páté pokračování tedy nepřineslo do Jurského světa nic nového a naopak ukázalo, že jeho éra už dávno skončila. I to se ale dalo předpokládat. Koneckonců, čím chcete vylepšovat zoologickou zahradu? Můžete do ní koupit nová zvířata nebo atrakce, ale pořád to bude zoologická zahrada, ve které se i to nejúžasnější zvíře časem okouká. Je na čase si přiznat, že Spielbergova okouzlující a děsivá říše bohužel zanikla už dávno, i když v názvu se k tomu autoři přiznali až nyní, a pokud se do ní chcete zase podívat, vraťte se do roku 1993.

Názor informuji.cz: 50%

Kdy a kde dávají film: Jurský svět: Zánik říše