Escobar zdůrazňuje lásku na špatných místech, milování Pabla dalece převyšují drogy

Escobar zdůrazňuje lásku na špatných místech, milování Pabla dalece převyšují drogy70%

Adaptace na motivy románu Loving Pablo, Hating Escobar kolubijské žurnalistky by se na plátně klidně mohla jmenovat Loving drugs, Hating Penélope. Manželský pár Cruz-Bardem jsou v životopise o narkobaronovi barometrem mezi hereckým bohatstvím a trápením.

Zapomeňte na novinářskou etiku. Když se sexy novinářce z Kolumbie líbí charismatický (opravdu?) zločinec, kodex letí na smetiště. Bude se milovat, topit v penězích a následně se jako malá holčička s copánky bát, jak to skončí. To všechno by mělo smysl, kdyby žurnalistika v Jižní Americe neznamenala flirtovat s každým druhým, hezky se oblékat a smát a příležitostně vyrazit na honosný večírek na počest vzniku drogového kartelu. Připomínka doprovodu hvězdy tamní televize, že právě ona by se měla ptát, odkud bere Escobar peníze, je pak přinejmenším směšná. Slavnému Pablovi pak stačí jen ukázat skládku, kde za krvavé peníze staví byty pro chudé a už je ruka v rukávě.

Příběh o lásce k nesprávnému muži je v kinematografii klasikou. Kdyby jen jsme ale viděli na plátně bolestivou love story a hluboký cit pro chlapíka s knírem. Kdepak. S více než dvouhodinového snímku vyplývá jediný cit - pro peníze a obchod s drogami. Láska novinářky Virginie Vallejo je oproti tomu křeč bez jakékoliv hloubky, jejíž jedinou dominantou je emotivní jek v podání Penélope Cruz srovnatelný pouze s třemi sety proti Marii Šarapovové.

Brutální zločinec, bezohledný vrah, vládce kokainového impéria a jeden z nejbohatších lidí planety. Pablo Escobar (Javier Bardem) hraje své role, jak se mu jen zlíbí a za sebou nechává krvavou stopu. Novinářka Virginia Vallejo (Penélope Cruz) poznala nejdříve muže, jenž staví domy pro chudinu a umí být zapálený pro věc. Když objevila nelítostného kriminálníka, bylo pozdě. Escobarovo impérium roste, ale Pablovi stále chybí respekt. Rozhodne se, že si ho vyslouží zabíjením. A Vallejo se začíná bát...

Podíváme-li se na snímek Fernanda Leóna de Aranoy dvěma odlišnými pohledy, uvidíme špatnou, těžce uvěřitelnou romanci s naivním a přehrávaným výkonem Penélope Cruz, za který byla - světe div se - nominovaná na dvě ceny doma ve Španělsku. Ale také velmi slušný portrét Javiera Bardema a fascinující příběh o vzestupu a pádu Medellínského kartelu. Ještě předtím, než usednete do kinosálů, zkuste si rozmyslet, jakou linii chcete vidět. Pokud se zaměříte na Escobara, vraždy, drogy a touhu po moci, slibuji vám solidní zážitek. Jestli se ale poddáte milostnému příběhu, který coby gró předlohy má snímek vést a vyprávět děj, budete zklamaní.

Hlavní problém je, že láska postavy Penélope Cruz k Escobarovi prakticky neexistuje. Alespoň my si takhle skutečný cit, i když ke špatnému člověku, nepředstavujeme. V podání manželky představitele filmového Escobara je to povrchní tužba po penězích a možná lehký zájem o Pabla jako takového. Pro něj je ale Virginia Vallejo jen lepší milenka, se kterou spí, cpe jí peníze a zve ji na své narko-gala. Nic víc, nic míň. Když jde do tuhého, přidává Cruz ještě hysterický ječák, který má podtrhnout strach o život. Kde je lítost a hloubka nějakého citu, neví ani ona sama, natož divák. A každá taková scéna a la tenistka Maria je bohužel utrpením.

Bardem oproti tomu ve své roli exceluje. Možná není tak charismatický a přitažlivý, aby zaujal. To spíš lákají jeho peníze. Vítěz Oscara za Tahle země není pro starý ale přesně ví, kdy přidat hněv, zlobu a jeho emoce jsou uvěřitelné. Nejlépe je to snad viditelné ve scéně s dcerou a procházkou na zmrzlinu. Celý film má Javier pevně v rukou a svou choť dokonale zastiňuje ve všech směrech. Ve výsledku je novinářka-vypravěčka ve 120 minutách skoro zbytečná. Ani policii vlastně nepomůže, a tak se bojí, bojí a bojí. Skoro jsme až fandili nájemnému vrahovi, aby ji v tom klenotnictví odkrouhl. To by ale nebyl happyend, že.

Šťastným je na filmu Escobar, nebo chcete-li v originále na Loving Pablo, fakt, že Bardem má na plátně daleko víc prostoru a Cruz je vlastně jen do počtu. Díky za to, že po většinu času neletěly z nebe falešné Amorovy šípy, ale sněžila pořádná dávka kokainu. Vamos!

Kdy a kde dávají film: Escobar