Pohled dopředu. Brněnská výstava Avant Garde ukázuje, co může design přinést budoucnosti

Pohled dopředu. Brněnská výstava Avant Garde ukázuje, co může design přinést budoucnosti 

V rámci festivalu RE:PUBLIKA v sobotu 26. května v areálu brněnského Výstaviště začala výstava Avant Garde. Ačkoliv se koná u příležitosti stého výročí samostatného československého státu, vybrali si její autoři pohled do budoucnosti, nikoliv do minulosti. Architektonický koncept „svobodného města“, které navrhli renomovaní architekti z H3T, bude osazen originálními instalacemi českých designérů.

Výstavou Avant Garde chceme navázat na nejprogresivnější snahy v českém designu posledních sta let. Chceme ukázat myšlenkově budoucnost, jakési svobodné město, které bude přístupné kreativitě tvůrců i návštěvníků. Vznikne struktura, do které se nastěhují designéři a umělci se svými instalacemi a představí nám své vize a názory na to, co nás čeká,” vysvětlili spolukurátoři výstavy Jana Zielinski a Jiří Macek.

Tadeáš Podracký vytvořil futuristickou jednotku – moderní chýši zbavenou kulturních stereotypů a nároků na obydlí. Lucie Koldová připravila instalaci Věž poslání, která se skládá ze šesti prskavkovitých světel. Hledáním a nalézáním nejen smyslu života se zaobírá Bludiště Jana Plecháče a Henryho Wielguse.

Brokis Sparkle od Lucie Koldové. Foto archiv výstavy

Michal Strach ve své Dílenské kapli staví vedle sebe předměty jako artefakty v prostoru pomyslné dílny, Tereza Rosalie Kladošová a Anna Štěpánková připravily instalaci Městozměn. Na všechny instalace bude shlížet gigantická socha prvního československého prezidenta od Maxima Velčovského.

Model Masaryka nebude posvátná nedotknutelná ikona, jak dodnes funguje ve formě pomníků, ale živý objekt, součást veřejného prostoru, do kterého můžeme vstoupit a být jeho součástí. Můžete si mu sednout na rameno, hrát si v něm nebo si pod ním udělat piknik. Můžete na něm skotačit a hlavně o něm můžete přemýšlet. Snažil jsem se, aby se pozorovatel stal symbolicky fyzickou součástí příběhu TGM, protože tak to je i ve skutečnosti, jenom na to často zapomínáme,“ popsal Velčovský svůj záměr.

Městozměn od Terezy Rosalie Kladošové a Anny Štěpánkové. Foto archiv výstavy

Jednotlivé instalace se dohromady spojí ve Svobodné město, kde návštěvníci najdou vše, co k němu patří – náměstí, dětské hřiště, kino, byt, dílnu, reklamy, poutače, chrám i sklad. Právě pomyslný sklad minulosti představuje část instalace nazvaná Archiv kódů, která představí české designové ikony – cibulák od Jiřího Pelcla, Tatru 78, svítidlo od Bořka Šípka, stavebnici Merkur, židli Vlastislava Hofmana, moravský kroj, traktor Zetor nebo Baťovy cvičky.

Výstavou chceme otevřít otázky, které souvisejí s budoucností. Začít se ptát a snít, aby byla co nejkrásnější a aby v ní byl prostor pro odvážné činy, svobodu i fantazii, tak jako tomu bylo v roce 1918, kdy design a umění patřily k hlavním nástrojům budování mladé republiky,“ dodali kurátoři.

Socha TGM od Maxima Velčovského. Foto archiv výstavy

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Brněnské výstaviště nabízí i další akce

Místo konání: Brněnské výstaviště

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!