Neopakovatelná Nora v podání Terezy Dočkalové

Neopakovatelná Nora v podání Terezy Dočkalové80%

Divadelní režisér Jan Nebeský se opět pustil do Ibsenovy hry. Jeho první setkání s tímto severským klasikem proběhlo na půdě Divadla pod Palmovkou, a to ještě před revolucí v roce 1988, od té doby inscenoval dalších sedm Ibsenových her. Nyní se do Palmovky opět vrací s divadelním představením Nora (Domeček pro panenky). Hra byla předvedena také na olomoucké Divadelní Floře.

Torvald Helmer (Jen Teplý) prožívá idylické období, právě byl povýšen na ředitele banky, má hezký dům, tři krásné děti a nádherou rozpustilou manželku Noru (Tereza Dočkalová), která je přesně takovou ženou, jakou by si každý úspěšný muž přál. Vše se má ale změnit, Nora si v minulosti půjčila větší obnos peněz a nyní ji pronásleduje její věřitel Nils Krogstad, který je zároveň také Torvaldovým zaměstnancem. Má dostat výpověď a tomu chce za každou cenu zabránit.

V Nebeského pojetí působí divadelní hra Nora téměř kabaretním dojmem. To je způsobeno především výraznou řečí těla představitelky Nory, Terezy Dočekalové, která ztvárňuje hlavní hrdinku Ibsenovi naprosto neopakovatelným způsobem. Tereza Dočekalová je tak dominantní postavou, že ostatní herci vedle ní působí nevýrazně. Není se čemu divit, postava Nory v podání má rozhodně nevětší hloubku. Divák nikdy neví, kdy Nora svoji rozpustilost pouze předstírá, aby pobavila okolí, a kdy se opravdu stává veselou panenkou svého muže, který si přeje mýt roztomilou ženušku, kterou mu jeho okolí bude závidět. Ostatní postavy oproti tomu působí ploše.

Scéna je velice jednoduchá, nachází se zde pouze sedací pytel a vysoká vitrína plná bot, kam se Nora během představení chodí radovat z ukrytých makronek, které jí její muž zakazuje kvůli tomu, aby si nezničila postavu. V druhé polovině představení je pak přes scénu nataženo lano, po kterém přichází  na svoji poslední scénu rodinný přítel Henri Rank.

Iluze šťastného manželství se rozplyne ve chvíli, kdy si Helmer přečte dopis od Krogstada, který popisuje to, že si Nora nejen vypůjčila peníze, ale že také zfalšovala podpis svého otce.  Následuje poměrně brutální scéna, která se vytratí do prázdna s dalším dopisem, který mimo jiné obsahuje pro Helmerovo vysoké postavení tolik ohrožující smlouvu.

V této chvíli však nastává hlavní proměna původně veselé a bezstarostně rozverné hlavní hrdinky, která spolu s blonďatou parukou odhazuje také svoji naivitu. Z manželovy panenky se stává samostatně myslící žena. Jan Teplý pak naprosto dokonale předvede ztrátu mužského siláctví ve chvíli, kdy si Torvald uvědomí, že by o svoji Noru také mohl přijít.

Forografie: oficiální stránky Divadla pod Palmovkou

Názor informuji.cz: 80%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Mohlo by se ti líbit...

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!