Oblastní galerie Liberec láká na první automobil v Čechách Benz Victoria i koláže Adolfa Hoffmeistera
18.5.2018, Kristýna Čtvrtlíková
Liberecká galerie zahájila letní sezónu třemi novými výstavami. Fenomén Charlemont seznámí návštěvníky s tvorbou bratří Charlemontů, dvorních umělců zdejšího továrníka Heinricha Liebiga. Platónův jednorožec se zaměří na dvě současné postkonceptuální umělkyně. Výstavu koláží Adolfa Hoffmeistera doplní groteskní film Osudy malého námořníčka z roku 1970.
Výstava s příznačným názvem Fenomén Charlemont / Eduard – Hugo – Theodor sestává z 60 obrazů, kreseb a plastik. „Dílo bratrů Charlemontových představujeme v kontextu předních středoevropských umělců, jako byli Václav Brožík nebo Josef Václav Myslbek. Chceme připomenout symbiózu Liebiegů se špičkovými vídeňskými umělci té doby, která vyústila v jedinečnou sbírku obrazů, kterou továrník odkázal městu Liberec,“ uvedla kurátorka výstavy Zuzana Štěpanovičová.
Na liberecké výstavě je k vidění také automobil Benz Victoria z roku 1893. Jde o vůbec první automobil v českých zemích a třetí v celém Rakousku-Uhersku. Theodor Liebieg s ním absolvoval první známou dálkovou jízdu do Gondorfu nad Moselou a do roku 1898. Vůz se stal námětem jednoho z obrazů, jehož autorem je Hugo Charlemont a který zachycuje Benz Victorii při projížďce krajinou v okolí Liberce.
Na výstavě Platónův jednorožec se představí tvorba dvou umělkyň – Kateřiny Dobroslavy Drahošové a Andrey Lédlové. Obě zastupují generaci postkonceptuálních výtvarníků. Dominantním médiem Drahošové je kresba, která v galerii opouští papír a objevuje se v dočasné podobě i na jejích stěnách. Ve své tvorbě zkoumá, jaký je smysl kresby v dnešní uspěchané době. Kreslení se věnuje i Andrea Lédlová, která v poslední době překračuje hranice z dvojrozměrného do trojrozměrného média. V galerii se prezentuje šitými objekty a velkoformátovými kresbami.
Třetí z nových výstav prezentuje soubor 34 koláží Adolfa Hoffmeistera, předního zástupce české před- i poválečné avantgardy „Jde o tzv. xylografické kresby z roku 1964, které vznikaly lepením výstřižků starých novinových reprodukcí. V případě našeho hlavního hrdiny jde o reklamní postavu krejčovského salonu, takže ve všech svých příbězích má stále stejnou podobu,“ uvedla autorka výstavy Anna Habánové.
Hoffmeisterův Námořníček prožívá hrůzostrašná dobrodružství protkaná humorem a ironií. Vybrané kresby se staly podkladem pro krátký animovaný film z roku 1970. Ten je rozdělen do 9 příběhů, během nichž prožívá Malý námořníček vesměs tragické příběhy, jeho nezměrný optimismus ho ale nechává vždy znovu ožít.
Adolf Hoffmeister (1902–1974) se na počátku šedesátých let kolážím intenzivně věnoval. Byl politicky i umělecky činný takřka po celém světě, aktivně se snažil pozvednout knižní kulturu a prezentaci české kultury ve světě. V liberecké sbírce je kromě zmíněných kreseb zastoupen i několika obrazy.
Automobil Benz Victoria, 1893. Foto Národní technické muzeum