Oblastní galerie Liberec láká na první automobil v Čechách Benz Victoria i koláže Adolfa Hoffmeistera

Oblastní galerie Liberec láká na první automobil v Čechách Benz Victoria i koláže Adolfa Hoffmeistera 

Liberecká galerie zahájila letní sezónu třemi novými výstavami. Fenomén Charlemont seznámí návštěvníky s tvorbou bratří Charlemontů, dvorních umělců zdejšího továrníka Heinricha Liebiga. Platónův jednorožec se zaměří na dvě současné postkonceptuální umělkyně. Výstavu koláží Adolfa Hoffmeistera doplní groteskní film Osudy malého námořníčka z roku 1970.

Výstava s příznačným názvem Fenomén Charlemont / Eduard – Hugo – Theodor sestává z 60 obrazů, kreseb a plastik. „Dílo bratrů Charlemontových představujeme v kontextu předních středoevropských umělců, jako byli Václav Brožík nebo Josef Václav Myslbek. Chceme připomenout symbiózu Liebiegů se špičkovými vídeňskými umělci té doby, která vyústila v jedinečnou sbírku obrazů, kterou továrník odkázal městu Liberec,“ uvedla kurátorka výstavy Zuzana Štěpanovičová.

Na liberecké výstavě je k vidění také automobil Benz Victoria z roku 1893. Jde o vůbec první automobil v českých zemích a třetí v celém Rakousku-Uhersku. Theodor Liebieg s ním absolvoval první známou dálkovou jízdu do Gondorfu nad Moselou a do roku 1898. Vůz se stal námětem jednoho z obrazů, jehož autorem je Hugo Charlemont a který zachycuje Benz Victorii při projížďce krajinou v okolí Liberce.

Kateřina Dobroslava Drahošová: Efemera, 2017, prostorová kresba. Foto archiv autorky

Na výstavě Platónův jednorožec se představí tvorba dvou umělkyň – Kateřiny Dobroslavy Drahošové a Andrey Lédlové. Obě zastupují generaci postkonceptuálních výtvarníků. Dominantním médiem Drahošové je kresba, která v galerii opouští papír a objevuje se v dočasné podobě i na jejích stěnách. Ve své tvorbě zkoumá, jaký je smysl kresby v dnešní uspěchané době. Kreslení se věnuje i Andrea Lédlová, která v poslední době překračuje hranice z dvojrozměrného do trojrozměrného média. V galerii se prezentuje šitými objekty a velkoformátovými kresbami.

Třetí z nových výstav prezentuje soubor 34 koláží Adolfa Hoffmeistera, předního zástupce české před- i poválečné avantgardy „Jde o tzv. xylografické kresby z roku 1964, které vznikaly lepením výstřižků starých novinových reprodukcí. V případě našeho hlavního hrdiny jde o reklamní postavu krejčovského salonu, takže ve všech svých příbězích má stále stejnou podobu,“ uvedla autorka výstavy Anna Habánové.

Dobrodružství malého námořníčka, 1964, xylografická koláž. Foto Oblastní galerie Liberec

Hoffmeisterův Námořníček prožívá hrůzostrašná dobrodružství protkaná humorem a ironií. Vybrané kresby se staly podkladem pro krátký animovaný film z roku 1970. Ten je rozdělen do 9 příběhů, během nichž prožívá Malý námořníček vesměs tragické příběhy, jeho nezměrný optimismus ho ale nechává vždy znovu ožít.

Adolf Hoffmeister (1902–1974) se na počátku šedesátých let kolážím intenzivně věnoval. Byl politicky i umělecky činný takřka po celém světě, aktivně se snažil pozvednout knižní kulturu a prezentaci české kultury ve světě. V liberecké sbírce je kromě zmíněných kreseb zastoupen i několika obrazy.

Automobil Benz Victoria, 1893. Foto Národní technické muzeum

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Oblastní galerie v Liberci nabízí i další akce

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!