Randál, hysterie a pravdoláskařství. Gangsteři z pražské kavárny pronikli i do Švandova divadla

Randál, hysterie a pravdoláskařství. Gangsteři z pražské kavárny pronikli i do Švandova divadla80%

Heslo „pražská kavárna“ je v poslední době tak často skloňované, že se kolem něj vytvořila prazvláštní aura hodna divadelního ztvárnění. A tak vznikla detektivní groteska Kauza pražské k(r)avárny, která v minulém týdnu zavítala do smíchovského komorního Studia. A zanechala tu po sobě (ne)slušný (ne)pořádek.

Soukromý detektiv, zadumaně pokuřující v potemnělé místnosti kdesi na Západě, obdrží nečekaný telefonát z Prahy - jeho syn, o kterém do té doby neměl vůbec zdání, se ztratil. Započne tedy pátrací akci, vydá se zpět do matičky měst, navštíví na studentské koleje, náplavku i studentskou demonstraci. Má v tomto podivném zmizení prsty pražská kavárna? A co to vlastně je?

Pražská kavárna je hodně zvláštní jméno pro pouliční gang

Jejich tempo aktivismu je vražedné, jejich vizáž důchodcovská. Havlisté, pravdoláskaři, dobroseři, vítači, zpovykaní pražáci. Nazývali je různými jmény, nakonec je ale všechny zastřešuje jedno jediné slovní spojení - pražská kavárna.

Proč pražská kavárna tolika lidem pije krev? Proč ji někteří brání a jiní haní? Pražská kavárna je jedním ze „ztělesněných“ symbolů současné rozdělené společnosti. Je to konfrontace městského a vesnického života, intelektuálů a dělníků, vítačů a nácků… Nebo je to zcela smyšlený pojem, který akorát živí nenasytného jezevce?

Jedna část společnosti neví, co se sebou, a ta druhá s ní má žít

Nové představení Švandova divadla Kauza pražské k(r)avárny vznikla jako kolektivní dílo z vtipů, postřehů a improvizací herců, vedené režisérem a hercem Jacobem Erftemeijerem. Díky tomu je inscenace rozmanitá i po stránce žánrové - začíná v noire oparu staré detektivky, postupně přidává na komičnosti, než přepadne do parodického chaosu akčního hororu s kabaretními střihy. A světe div se - dohromady to funguje skvěle. Nutno dodat, že tmelícím prvkem je hlavní dějová linka zaostřená na postavu detektiva, která všechen ten povyk, výkřiky a výstupy takříkajíc vrací zpět na zem. A ke spojování společnosti obecně toho bude ještě hodně vykonáno - doktorka Dorka bude zkoušet stmelovat pravdou a debatou, lišácký detektiv zas fyzickou láskou.

První básník má právě takové slovo jako poslední blbec...

Z toho bláznovství a „randálu ohlušujícího blábolu“ občas jde divákovi hlava kolem… než si uvědomí, že tak zní všechny výkřiky ve skutečném veřejném prostoru. Jsou stejně nepřehledné, plné dezinformací, agrese a egoistického přesvědčení o vlastní důležitosti a pravdě.

Kauza pražské k(r)avárny pravděpodobně nebude ten pravý šálek pro každého. Představení i přes všechny absurdní peripetie totiž stále v mnohém odráží současný stav společnosti, která k některým tématům přistupuje až příliš přecitlivěle.

Na druhou stranu právě aktuálnost a rezonance s tímto námětem je alfou a omegou satirického násilí páchaného na obou znesvářených táborech na scéně. A tak Češi zase dělají to, co jim jde nejlépe, když je nejhůř - vytáhnou humor.

Foto: Alena Hrbková

Názor informuji.cz: 80%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Randál, hysterie a pravdoláskařství. Gangsteři z pražské kavárny pronikli i do Švandova divadlaRandál, hysterie a pravdoláskařství. Gangsteři z pražské kavárny pronikli i do Švandova divadlaRandál, hysterie a pravdoláskařství. Gangsteři z pražské kavárny pronikli i do Švandova divadla
 

Mohlo by se ti líbit...

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!