Finále Plzeň 2018: důlní neštěstí v Dukle i osudy reformátora Dubčeka

Finále Plzeň 2018: důlní neštěstí v Dukle i osudy reformátora Dubčeka 

Festivalová sobota nabídla předpremiéru i premiéru, a to televizního filmu Davida Ondříčka s názvem Dukla 61 a historického dramatu Dubček slovenského režiséra Laca Halamy. U příležitosti nedožitých 100. narozenin Miroslava Horníčka se v Prazdroji promítal interaktivní Kinoautomat.

Třetí den filmového festivalu mohli diváci zamířit na předpremiéru i premiéru. Dvoudílný televizní film Dukla 61 v režii Davida Ondříčka (Samotáři, Ve stínu) vypráví o důlním neštěstí, které si vyžádalo přes sto obětí. V hlavních rolích se objevili Marek Taclík, Martha Issová nebo Václav Neužil ml. Recenzi si můžete přečíst zde.

Snímek Dubček od režiséra Laca Halamy, který nese podtitul Krátké jaro, dlouhá zima, měl premiéru na Slovensku teprve před pár dny. Pojednává nejen o událostech během pražského jara v roce 1968, ale i o následných osudech politického reformátora.

Scenárista filmu Dukla 61 Jakub Režný (vlevo) a režisér David Ondříček. Foto: Adam Skalník

Archivní sekce Století Miroslava Horníčka, která připomíná nedožité sté narozeniny proslulého herce a spisovatele, v sobotu uvedla unikátní interaktivní komedii Kinoautomat: Člověk a jeho dům z roku 1967, v němž si kromě zmíněného Horníčka zahrál i Josef Somr nebo Libuše Švormová. Diváci během promítání mohli prostřednictvím tlačítek rozhodovat o dalším průběhu filmu.

Václav Neužil ml. (druhý zleva), kreativní producentka Kateřina Ondrejková (uprostřed) a Miroslav Krobot (vpravo) ze seriálu Dabing Street. Foto: Adam Skalník

Festival každoročně pořádá i maratony českých seriálů. V sobotu mohli zájemci v prostorách DEPO2015 zhlédnout všechny díly Dabing Street režiséra Petra Zelenky. Kdo zatím neviděl letošní dokument Petra Horkého s názvem Švéd v žigulíku, mohl to v tento den napravit právě na plzeňské projekci.

Delegace seriálu Dabing Street v prostorách DEPO2015. Foto: Adam Skalník

Slovenský dokument Deset let lásky v režii Adama Hanuljaka, sledující proměny pěti rodin z různých koutů Evropy, a drama Nina od režiséra Juraje Lehotského, o mladé nadějné plavkyni, které se rozcházejí rodiče (uvedeno na loňském festivalu ve Varech) – tyto dva filmy, které nešly do české kinodistribuce, nabídlo třetí festivalový den Finále.

V sobotu se porotu, jež rozhoduje o udělení Zlatého ledňáčka, snažil v soutěži televizní a internetové tvorby přesvědčit díl z celebritami nabitého seriálu režiséra Jana Hřebejka Až po uši, epizodu z komediální série Lajna či z Trpaslíka, díl z druhé série slovenské kriminálky Za sklem (loni festival představil první řadu) i televizní filmy Marie Terezie a Zádušní oběť.

Scenáristka filmu Špína Barbora Námerová (druhá zleva) a jeho režisérka Tereza Nvotová (druhá zprava). Foto: Adam Skalník

Že festival Finále není jen o filmech, potvrdily v sobotu večerní koncert indie-rockové formace I Love You Honey Bunny a také italské elektronické dvojice Inude & Giudi. Do hudebního podkresu, který připravil Pavel Litvaj aka Tuzex Christ, se mohli zaposlouchat diváci při promítání němého filmu Svatý Václav venku před budovou Měšťanské besedy.

Film jsem viděl s původní hudbou, která pro mě byla až moc popisná. Mě lákalo tomu dát úplně jinou atmosféru. Víc temnější a pomalejší,“ popsal svůj autorský mix Tuzex Christ. „Naštěstí jsem dostal úplně volnou ruku, takže jsem spíš hledal věci, který tolik nestojí na zpěvu, ale mají na první dobrou jasnou náladu,“ dodal. Snadný úkol to podle něj rozhodně nebyl. „Sice bych k tomu radši hrál živě na nástroje, ale i tak to byla zajímavá zkušenost. Žánrově jsem nedostal žádný omezení, a tak jsem si řekl, že použiju cokoliv, co se mi bude hodit. Ale jedná se hodně o elektroničtější věci.

Foto: Adam Skalník

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Místo konání: Měšťanská beseda

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!