Nejnovější články » Divadelní recenze

Jak krásně zní Vrabčák na Kampě. Intimní Édith Piaf tam žije svůj líbezný šanson bez jediné falše (recenze)

20.4.2018,

Skromné a natolik silné. Divadlo Kampa přiblížilo život a smrt slavné šansoniérky s emocemi a hudebním perfekcionismem. Duo Hauserová a Bílková předvedlo špičkové výkony hodné velkých scén.

Édith Giovanna Gassion. Šansonová múza 20. století, milovnice života, ale taky nešťastná žena stojící mezi úspěchem a naprostým dnem. Tak francouzského "Vrabčáka" nepopisují pouze filmy, kniha Simone Berteaut nebo hudební ikony minulosti i současnosti. Nově to dělá také Divadlo Kampa, skromné jeviště a dva hluboké herecké výkony v téměř devadesátiminutové cestě do země vína a sýru.

O kvalitě her na scéně v samotném centru české metropole už jste si mohli přečíst například minulý rok, kdy ansámbl Kampy uvedl ruské Tolstého veledílo Annu Kareninu. Režisérka Iveta Dušková tentokrát z Petrohradu zamířila do města lásky a to s nelehkou úlohou. Přivést k životu pěveckou legendu a ukázat ji nejen ve světle světské slávy, ale také v bolu a zklamání ze života, který neplyne podle jejích představ. V takovém stavu, jenž se zdá být navenek krásný, ale brzy se ukáže, že nic nemůže být tak jasné a barevné. Dušková z černobílé bohémy Édith vykouzlila cosi pozemsky božského a reálného. Pokud to byl záměr autorky, tak maximálně uspěla.

A to především díky výkonu hlavních protagonistek. Stejně jako Édith, i její představitelka Vanda Hauserová přesvědčila publikum o pravdě a podstatě svých písní. A to přesto, že většina nerozuměla ani jednomu francouzskému slovíčku. Do role šansoniérky se vžila a malé postavě na jevišti jakoby tradičně skromné kulisy a prostor nestačily.

Herectví Hauserové však vyniklo nejen díky přesně trefené barvě hlasu a čistě provedeným písním, ale i doprovodu, který s obsazením Petry Bílkové znamenal daleko více než jen druhé housle. Bílková byla prvním klavírem, akordeonem, mužem i ženou. Především ale partnerkou sdílející nesmírnou jevištní chemii se svou hereckou kolegyní. Vynikala svou hrou, muzikálností, ale i lehkým humorem, který dávkovala podle režijní taktovky přesně v místech, kde publikum potřebovalo emotivní příběh na chvíli odložit. Stejně tak, jak ho odkládala zpěvačka mířící k dřívější či pozdější záhubě.

Édith Piaf: Dnes nechci spát sama je bez přehnaných lichotek vzorovou show pro každé malé divadlo. S rčením méně je někdy více umístil tvůrčí tým do středu jeviště malé pódium a na kraj scény krásnou historickou pouliční lampu. Édith zpívá a diváci hltají všechno, co jim chce říci. Dokud tam bude a dokud lampa nezhasne. Vrabčák si odžil svůj vlastní šanson a podle vlastních slov tak, aby mu lidé věřili. Na Kampě mu věří. Merci beaucoup.