Filmový debut Do větru přináší úvahu, nakolik jsme v dnešní době svobodní

Filmový debut Do větru přináší úvahu, nakolik jsme v dnešní době svobodní70%

Dva rivalové a jejich osudová žena na širém moři. Debut Sofie Šustkové s názvem Do větru nestojí tolik na samotném příběhu, jako spíš na civilním herectví tří mladých protagonistů.

Sofie Šustková, absolventka režie na písecké FAMO, jde ve svém filmovém debutu Do větru doslova (náhodou?) v šlépějích proslulého Romana Polanského. Stejně jako první celovečerní snímek francouzsko-polského režiséra, Nůž ve vodě, jde o komorní drama o jedné ženě a dvou vzájemně nevraživých mužích „uvězněných“ na plachetnici.

V prvním počinu mladé filmařky, která snímek režírovala a zároveň je autorkou scénáře, sledujeme mladý sourozenecký pár – houslistku Natálii (Jenovéfa Boková) a Matyáše (Matyáš Řezníček). Společně se na moři poblíž řeckých ostrovů starají o loď bohatého majitele, jehož syn Honza (Vladimír Polívka) vyráží na Lesbos natáčet dokument o uprchlících, a tak se sveze s dvojicí. Postupně však začínají vyplouvat na povrch věci, které by raději měly zůstat skryté.

Děj snímku je však přes veškerou snahu, která se projevuje zejména minimalistickým scénářem, příliš předvídatelný a velmi patrný už ze samotného traileru. Dialogy přitom někdy působí až rušivě, vše podstatné se totiž děje mimo ně, a tak repliky nic zlomového nepřináší.

Celý film stojí na civilním hereckém projevu protagonistů, především sugestivní Jenovéfy Bokové – zřejmě proto, že jako jediná z trojice herectví nevystudovala. Dohromady vytváří tíživou, téměř „ponorkovou“ atmosféru, kterou umocňuje neklidná kamera, za kterou stál Jan Pivoňka. Ten bez použití stativu vytváří záběry, jež jako by se na vodě houpaly spolu s lodí.

Dojmem z debutu Šustkové však zůstává prostá úvaha, nakolik jsme v dnešním politickém a ekonomickém ovzduší svobodní a jak malé množství věcí nám stačí k životu a ke štěstí. Pro svérázného, dalo by se říct až anarchistického Matyáše je to nicnedělání na širém moři, což skvěle staví do kontrastu cílevědomého poctivce Honzu. Mezi nimi pendluje Natálie, která by možná chtěla být lepší (pokud to za lepší považujeme) a vymanit se z bratrova vlivu, po chvilce se k němu zase vrací. V zásadě ale jde o slibný začátek, který naznačuje zdárnější budoucí počiny.

Foto: archiv A-Company

Názor informuji.cz: 70%

Kdy a kde dávají film: Do větru

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Podobné filmy

Filmové recenze

(1 hodnocení) A co tvé hodnocení?