Nejnovější články » Divadelní recenze
Idiot za všechny a všichni za idiota. Dostojevského román v Rokoku je geniální týmovou hrou (recenze)
12.3.2018, Tomáš Fiala
Dobrosrdečného epileptika Myškina v divadle Rokoko táhnou brilantní herecké výkony trefující předsudky ruské společnosti.
Mravní čistota na hranici lidského chápání. Dostojevského veledílo v adaptaci režiséra Pavla Kheka upoutá pozornost a nepustí. Nabízí čistý průhled nejen do duše naivního hrdiny s nekonečnou dobrotou, ale hlavně jeho soků a protikladů v ruském kriticky-realistickém příběhu. Herci v sobotní premiéře předvedli strhující výkon. Energický i skromný v nekonečné paletě emocí a předem prohraných nadějí na lepší společnost.
Kníže Lev Nikolajevič Myškin (Aleš Bilík) se po dlouhodobém léčení epilepsie vrací do Petrohradu, kde se ihned stává nedílnou součástí společnosti. Ta si z něj tropí legraci, brzy ale pochopí, že jeho přístup k životu ovlivňuje její nejvyšší patra více, než si kdo dokázal představit. Nenávistní lidé milují a nemocný šlechtic se topí v bludišti citů, kde láska rozhoduje o životě a smrti.
Khek v Rokoku stvořil představení, které beze zbytku ctí to nejlepší z řemesla na divadelních prknech. Počínaje skvělým Bilíkem v hlavní roli Myškina a třetí dcerou generála Jepančina konče. Sportovní terminologií řečeno, tým Rokoka předvádí úctyhodnou týmovou práci, ve které nechybí ani humorná odlehčení či psychologické hry. Jiří Hána jako Rogožin děsí a zároveň dojímá ve scénách, kdy rozervaná postava sama sobě omlouvá nelidská jednání proti nevinné a bezbranné postavě knížete.
Už tak nadlidský úkol portrétu nereálně milého hrdiny zrealizovaný ve slavném Dostojevského románu povýšil ansámbl Pavla Kheka na umění hodné opakování v mnoha reprízách. Idiot totiž v podání divadelníků z Rokoka zaujme i diváka s nelibostí v ruských autorech případně obecenstvo neznalé snad nejznámějšího příběhu o naivním knížeti, který svou dobrotou Petrohrad přiměje k nejkrásnějším emocím a zároveň tragicky připraví o rozum. To vše na vlně hereckého mistrovství, které je viditelné z první řady i nejvyšší sedačky na balkónu.