Sběratel Preislera, Mařáka či Kokoschky. Olomoucká galerie zpřístupní kolekci umění i vlastní díla Miloslava Holého

Sběratel Preislera, Mařáka či Kokoschky. Olomoucká galerie zpřístupní kolekci umění i vlastní díla Miloslava Holého 

V rámci výstavního cyklu Pohledy do sbírek se Muzeum moderního umění Olomouc (MUO) tentokrát zaměřilo na významného českého malíře a sběratele umění Miloslava Holého. Vystavená díla českých i německých autorů 19. až 20. století odrážejí jak rozsah jeho sběratelských zájmů, tak i tvorbu autorových generačních vrstevníků, spolužáků a přátel. K vidění budou do 10. června.

Mezi nestarší exponáty v expozici patří kresby Josefa Navrátila a Julia Mařáka z generace umělců 19. století. Počátky českého moderního umění ilustruje oboustranná figurální kresba symbolisty Jana Preislera z konce 19. století. Významné jsou i kresby talentovaného, předčasně zesnulého malíře Jindřicha Pruchy, jenž se inspiroval fauvismem a expresionismem. Součástí výstavy jsou také studie tanečních etud a ženských aktů českého sochaře Josefa Mařatky. „Umělec působil v ateliéru Augusta Rodina, kde si tento způsob kresby osvojil,“ upřesnila kurátorka výstavy Helena Zápalková.

Vzácné jsou také kresby dvou umělců židovského původu – Jiřího Karse, pocházejícího z Čech, a Julese Pascina, narozeného v Bulharsku. „Oba vystudovali malířství na mnichovské akademii a většinu svého tvůrčího života strávili ve Francii. Zatímco Kars se postupně vypracoval v uznávaného malíře krajin a aktů, Pascin se proslavil zejména expresivními obrazy pařížských prostitutek a byl i zručným karikaturistou,“ dodala Zápalková.

Vedle kreseb hrála v Holého sběratelství podstatnou roli také volná autorská grafika. Německý impresionismus a expresionismus reprezentují tisky Maxe Liebermanna, Lovise Corintha či Waltra Zeisinga. Expresivním litografickým portrétem své múzy a milenky Almy Mahlerové je ve sbírce zastoupen rakouský malíř a grafik Oskar Kokoschka. Ojedinělý lept ze studijního pobytu ve Florencii představuje českého malíře Bohumila Kubištu ještě před jeho kubo-expresivním tvůrčím směřováním.

Znovuotevření stálé expozice

Cyklus krátkodobých výstav Pohledy do sbírek volně navazuje na stálou expozici umění 20. století Století relativity, která v uplynulých dvou měsících prošla reinstalací. Návštěvníci zde najdou nové obrazy, plastiky a kresby. Jedním z přírůstků do sbírky je např. sbírka kreseb průkopníka moderního abstraktního projevu a česko-německého malíře Adolfa Hölzela, kresba a barevná koláž jeho žáků Idy Kerkovius a Alberta Müllera či abstraktní kompozice architekta a hudebního teoretika Arne Hoška.

Expozici obohatily také plastiky ze sochařské sbírky muzea, mimo jiné kubistická Hlava ženy od Otty Gutfreunda nebo unikátně komponovaná Hlava od malíře Emila Filly – tohoto známého představitele českého kubismu připomene i jeho nově vystavený obraz Píseň o Polednici.

Foto: Jan Bauch: Zpívající dívky, 1923. Zdroj: archiv MUO

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Foto: Jan Preisler: Studie k Jarnímu večeru, nedatováno (1898). Zdroj: archiv MUOFoto: Max Liebermann: Pasačka krav, nedatováno (1891). Zdroj: archiv MUO
 

Mohlo by se ti líbit...

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!