Francouzský Ghost Protocol se s vážností i humorem věnuje otázkám lidské identity

Francouzský Ghost Protocol se s vážností i humorem věnuje otázkám lidské identity70%

Pražské Divadlo v Dlouhé uvedlo v rámci cyklu Krátká Dlouhá současnou francouzskou hru Ghost Protocol. Zabývá se trendem ‚sebe-měření‘ moderními technologiemi i propojeností světa.

Původní francouzský projekt Ghost Protocol (Protocole Fantôme) autorů Stéphana Bouqueta a Françoise-Xaviera Rouyera sestává ze dvou současně probíhajících příběhů, které – ačkoli se odehrávají na odlišných místech – spolu úzce souvisí.

Příběh první vypráví o dvou bratrech, kteří zavřeni v garáži a vedeni tajemným hlasem sledují postupující nepřátelské jednotky na počítačových monitorech a s napětím čekají na povolení ke střelbě. Přitom spolu diskutují o banálních záležitostech i o smyslu života, hádají se, obědvají či sledují basketbalový zápas.

V druhém příběhu se představuje mladá žena, jež musí reagovat na dotěrný „hlas bez těla“ patřící nadřízenému, který jí zadal zvláštní úkol. Dívka má vymyslet zcela novou postavu do připravované počítačové hry.

Režisérka a překladatelka Linda Dušková pojala příběh poněkud svérázně. Inscenace začíná dlouhým monologem, jenž je v původním francouzském textu součástí druhého příběhu. Stárnoucí hrdina (Miroslav Hanuš), lapený ve světě obrazovek a poháněný touhou znát odpovědi na otázky života, zde předčítá výsledky nákladného celostního vyšetření, a sebe samého tak definuje pomocí čísel a statistik. Poté již následuje první z původních příběhů, zachycující zhruba dvacet minut z běžného dne dvou rozdílných bratrů v podání Tomáše Turka a Pavla Neškudly.

Unikátní pojetí

Jednotlivé části představení ovšem nelze hodnotit totožně. Navzdory faktu, že se jedná o dlouhý výčet statistických údajů a číselných hodnot, je počáteční monolog o něco zajímavější nežli příběh bratří. Důvodem je patrně i znamenitý herecký výkon Miroslava Hanuše, který v jednu chvíli rozesměje celé publikum nesmyslností některých naměřených hodnot, načež se zcela vážnou tváří položí otázku: „Na kolik životů se vyšplhá hodnota jedné vaší nohy, jedné vaší paže, jednoho oka?“

První polovina představení tak není jen jakýmsi výčtem lékařských hodnot – které by i samy o sobě diváka jistě pobavily –, nýbrž se zabývá taktéž otázkami smyslu existence a směřování člověka v době, kdy na vše hledáme odpověď za pomoci vědy a techniky.

Druhá polovina představení s Tomášem Turkem a Pavlem Neškudlou je poněkud méně poutavá. Ačkoli výkony obou herců nejsou špatné, tak ani společně nedosahují kvalit Miroslava Hanuše. Vstupní monolog nasazuje pomyslnou laťku tak vysoko, že následný příběh působí v porovnání s ním spíše banálně.

Drobnou nevýhodou je také to, že z inscenace je zcela vypuštěn příběh mladé ženy, jenž do jisté míry objasňuje povahu onoho tajemného hlasu, ovládajícího oba bratry, a věnuje se problematice rozšířené reality a tzv. avatárů. Z druhého příběhu byl zachován jen monolog Miroslava Hanuše. Avšak vzhledem k tomu, že představení bylo uvedeno v rámci cyklu Krátká Dlouhá, je zestručnění děje pochopitelné.

Loutka a loutkař

Z hlediska scénografického se pozitivně jeví uvedení inscenace na malé scéně (ve foyer). Ta svými rozměry zdařile evokuje nevelikou garáž, pomyslný symbol lidské osamělosti a izolovanosti. Kladně lze hodnotit i detail v podobě digitálních hodin nad hlavami protagonistů. Čas na nich totiž ubíhá subjektivně, a tak když hrdinové dychtící po akci prožívají napínavé okamžiky, vteřiny ubíhají o mnoho pomaleji.

I bez druhé příběhové linie je tak představení pochopitelné a nabízí poutavý, i když ne zcela celistvý pohled na problematiku lidské identity, senzacechtivosti a propojenosti světa. Hra nám s typicky francouzskou lehkostí dokazuje, že čím více se snažíme být spojeni skrze moderní technologie, tím osamělejší ve skutečnosti jsme.

Fotografie: Facebook Divadla v Dlouhé (autor: Irena Vodáková)

Názor informuji.cz: 70%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Tomáš Turek a Pavel Neškudla.„Zmenší jedno pohlazení krysy váš pocit pohodlí o polovinu?Čas ubíhá…
 

Mohlo by se ti líbit...

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!