Nejnovější články » Filmové novinky

Star Wars nacházejí rovnováhu síly i příběhu. V Posledním z Jediů překonávají samy sebe

14.12.2017,

Režisér Rian Johnson společně se ztraceným Lukem Skywalkerem objevil neprobádanou cestičku v galaktickém labyrintu, který je originálnější a velkolepější než kdy předtím.

V KINECH: Star Wars: Poslední z Jediů / Star Wars: The Last Jedi

Powered by     JustWatch

Nové dobrodružství v předaleké galaxii ještě neviděl ani zlomek českých fanoušků, už nyní je ale jasné, že se o detailech vesmírné ságy bude debatovat minimálně do Silvestra. Studio Disney dalo Rianu Johnsonovi svobodu u scénáře i režie a sázka na pokračovatele J. J. Abramse se mimořádně vyplatila. Diváci v kinech neuvidí lacinou kopii, ani přehnanou poctu předchozím epizodám. Čeká je syrový a temný příběh, který nachází prostor na odlehčení a spojuje vše, co je na Hvězdných válkách skvělé a výjimečné.

Rey (Daisy Ridley) na planetě Anch-To nalezla mistra Jedi Lukea Skywalkera (Mark Hamill) rozervaného selháními z minulosti. Zatímco se ho snaží přesvědčit, aby povstalcům pomohl proti Prvnímu řádu, její přátelé svádějí nerovný boj s flotilou nejvyššího vůdce Snokea. Rey objevuje sílu a nachází způsob, jak Kylo Rena (Adam Driver) přesvědčit, aby znovu přešel na světlou stranu síly. To ale ještě neví, že sám poslední z Jediů má také svá tajemství.

Johnsonovi se povedlo propojit tři dokonalé dějové linky ve filmu. Boj rebelů ve vesmíru, který začíná velkolepou galaktickou přestřelkou, Rey s Lukem a učení síly na planetě Anch-To a Finna s údržbářkou Rose, kteří se později ve filmu vydávají na důležitou výpravu mimo bitevní vřavu. Všechny části mají dostatečný prostor (film má i proto královských 2 a půl hodiny) a každá ohromuje svou celistvostí. S jednotlivými příběhy samozřejmě dostávají větší šanci i postavy. Dokonce i ty, které byste ve snímku nečekali.

Originální přístup a odvahu věci měnit budou fanoušci na Posledním z Jediů milovat asi nejvíc. V Síla se probouzí dostali nové postavy a nostalgii, Johnson ale v osmé epizodě posouvá ságu k jasně vymezenému cíli a několikrát za celý film i překvapí. Když zrovna netasí žádné eso z rukávu roucha, úžasně pracuje s obrazem a vytváří místo, které se publika skrze plátno přímo dotýká. K tomu mu pomáhají nádherné lokace. Ať už solná planeta, kasíno nebo Lukův exil - tedy převlečený irský ostrov Skellig Michael. Do prostoru navíc sází unikátní tvory, kteří jednotlivá místa oživují.

Ve svém mistrovství pokračuje také hudební legenda John Williams, který navázal na zdařilá nová témata z epizody 7 a doplnil je o klasické melodie u vesmírných stíhačů, a dokonce i melodický odkaz na ikonického Dartha Vadera.

Ano, film se neobejde bez klišé, ale tvůrci je zaobalili do takové podoby, že by výsledek bez nich byl daleko chudší. Vytknout se tak dá jen o trochu větší množství gagů, které si mohl Disney tým odpustit. Na druhou stranu jiné srandičky jsou tak povedené, že to za jakýsi nadlimit nakonec stojí (viz Lukova reakce na podávaný světelný meč, radiové spojení Poea Damerona s generálem Huxem apod.). Problém můžeme vidět i v demonstraci ovládání síly, která v jednom z případů hraničila s výkony Christophera Reeva ve filmu Superman. Na to vše ale zapomenete dřív, než řeknete Han Solo.

Hvězdné války se vrátily jako velká voda, očekávání však nespláchly. Ten, kdo se bránil spoilerům i řadě teorií, které vysvětlují, kdo jsou rodiče Rey, odkud přišel Snoke nebo kdo je poslední z Jediů, udělal dobře a film si mimořádně vychutná. Sladkou vědomostí recenzenta ale je, že snímek udělá totéž i s informovaným odběratelem nejnovějších galaktických kachen.

Poslední z Jediů působí vskutku magickým dojmem, a je pouze na divákovi, aby se nechával unášet tím vším, co Rian Johnson vytvořil. Jako fanda/režisér dokázal zachovat živoucí odkaz světelných mečů, a přitom legendy změnit v prach a popel. Za to mu patří velké uznání. Jeho snímek totiž provází síla, která se od Abramsova výkopu probudila v povinnou dávku filmové drogy pro každého, který se nebojí, že jiskřička naděje zažehne nejen novou galaktickou Republiku, ale probudí opětovnou vášeň k legendám světové kinematografie.

Powered by     JustWatch