Odlišné postoje umělců k panelákům představí výstava v Moravské galerii

Odlišné postoje umělců k panelákům představí výstava v Moravské galerii 

Období normalizace a s ním spjaté masivní budování panelových sídlišť připomene výstava Paneland v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně. Nabídne práce umělců tří generací, přičemž každá z nich měla na panelákovou kulturu jiný názor. Potrvá od 24. listopadu do 18. března.

V Uměleckoprůmyslovém muzeu bude k vidění nejen móda, design, fotografie a další umělecké projekty, podstatnou součástí výstavy budou také díla od současných umělců s motivem panelových domů.

Surově zachycovali neutěšenost sídliště fotografové Karel Cudlín a Jaromír Čejka nebo umělec Michael Rittstein, naopak pro mladší generaci umělců se stalo sídliště součástí jejich identity (Tomáš Džadoň, Pavla Sceránková, Josef Bolf, Michal Moravčík a další).

V této části expozice vystaví Kateřina Šedá košile s potiskem líšeňským paneláků, které byly součástí jejího projektu Každej pes, jiná ves z roku 2007. Tisíc košil tehdy zaslala jednotlivým obyvatelů Líšně a pokusila se je tak sblížit. Oslovení obyvatelé se nakonec setkali na vernisáži v Moravské galerii. Ta nyní kupuje několik košil do svých sbírek.

Šikmý panelák v Brně

Sídlištní výstavba a s ní spojený život v paneláku tvoří také jádro umělecké tvorby slovenského autora Tomáše Džadoně, který je architektem výstavy.

Moja generácia (narodení v 80 tych rokoch) sa vzťahuje k sídlisku a paneláku ako k tradícii, ktorú sme si zvolili. Pre mňa je panelák dokonca rodným domom, v paneláku som sa narodil. To všetko je možné iba za podmienky, že sídlisko a panelák neobsahuje ideologický náboj a spojenie s bývalým režimom. Za socializmu máme ukotvené iba detstvo, režim nás už nedokázal obmedziť, udusiť a vďaka tomu odstupu sme schopní s touto témou pracovať kriticky, ale zároveň emocionálne,“ uvedl.

Jeho dílo – šikmý panelák, který se nachází ve vstupní hale – s názvem Je to atrakce nebo to padá se ptá: přijímáme paneláky a s nimi spjatou historii, nebo bychom je raději nechali zbourat?

Součástí výstavy je i velkoformátová instalace s ilustrací panelového domu v reálném měřítku od Jana Šrámka, který se ve své tvorbě dlouhodobě zabývá vizuální kulturou 50. let minulého století.

Výška Uměleckoprůmyslového muzea odpovídá výšce šesti podlažního paneláku a část budovy se tak proměnila v rozestavěný panelový dům typu T06B. Konstrukční soustava T06B je nejrozšířenějším typem soustavy, který se v Čechách a na Slovensku nachází. Ilustraci doplňuje věžový jeřáb MB-80, bez kterého se neobešla stavba žádného sídliště v Československu,“ doplnil Šrámek.

Foto: Instalace na rohu Uměleckoprůmyslového muzea. Zdroj: archiv Moravské galerie

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Foto: Šikmý panelák Tomáše Džadoně. Zdroj: archiv Moravské galerie
 

Mohlo by se ti líbit...

Moravská galerie v Brně -... nabízí i další akce

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!