Láska v prachu hvězd: zvláštnost je nezbytnou složkou krásy

Láska v prachu hvězd: zvláštnost je nezbytnou složkou krásy70%

Kniha Láska v prachu hvězd od Krystal Sutherland se ihned po vydání stala mezinárodním bestsellerem. V České republice se příběh Grace a Henryho rozhodlo vydat nakladatelství YOLI, které se zabývá především Young Adult literaturou. Nutno však podotknout, že Láska v prachu hvězd se od klasických dívčích love story svým způsobem liší.

Příběh Krystal Sutherlandové začíná tradičním (ať už knižním či filmovým) klišé – nová holka ve škole. V Lásce v prachu hvězd však Grace není typickou kráskou, která by hned oslnila své spolužáky, spíše naopak. Je divná. Nosí klučičí oblečení, voní se pánskými parfémy, kulhá, je neustále mrzutá a především, je zlomená. A ztracená v minulosti, kterou nelze odvrátit zpět.

Tajemství, které z dívky z East River čiší, ji však pro Henryho Page dělá zajímavou. Obyčejný student roky usilující o místo redaktora ve školním časopise se s příchodem Grace mění. Existuje něco, co jej k ní táhne – záhada, které by chtěl přijít na kloub. Proč jeho nová spolužačka chodí o berli a vypadá téměř jako kluk, když se ještě před třemi měsíci fotila se svými kamarády s úsměvem od ucha k uchu?

„Kdyby tě láska mohla zachránit, žil bys navěky“ – Krystal Sutherland

Humorná, svižná, ale zároveň pochmurná a plná tajemství je prvotina Australanky Krystal Sutherland, která svou knihu ozvláštnila tím, že je vyprávěná z pohledu chlapce. Snad proto, aby byli čtenáři napjatí až do konce. Dialogům nechybí vtip a autorka baví také chytrými narážkami či odkazy na jiné spisovatele.

Zpočátku hlavní hrdinové působí trochu strojeně a naivně, květnatý jazyk Henryho navíc vzbuzuje dojem, že nejde o sedmnáctiletého chlapce, ale o šedesátiletého sečtělého dědečka. Magii knihy dotváří spíše komplikovaná osobnost Grace, která na lidi ve svém okolí působí jako sobecká holka, zároveň v nich však vyvolává jakousi lítost.

"Normálně jsem byl schopen celkem dobře číst v lidech, ale Grace Townová byla anomálie, černé místo na mém radaru. Nerad používám příměry ke Stmívání, ale najednou jsem dokázal pochopit, jak Edwardovi mohla taková nudná šedá myš přijít zajímavá, (ne, že by Grace byla nudná – byla chytrá a vtipná, se smyslem pro humor tak černým, že by i Batman blednul závistí). Ale konečně jsem rozuměl, proč Bella toho starého třpytivce tak přitahovala. Čím míň jsem dokázal číst Grace a čím míň jsem jí rozuměl – tím víc mi učarovávala."

Krystal Sutherland se na rozdíl od mnoha jiných autorů kromě hlavních postav zaměřila i na charaktery těch vedlejších. Postupně se seznamujeme s nejlepšími přáteli Henryho, Lolou a Murrayem, které chvílemi známe lépe, než ústřední hrdinku Grace, a spisovatelka nenápadně poukazuje i na problémovost rozvodovosti a s ní spojenou péči o děti.

Autorka si pro svou knihu vybrala skutečně těžké téma, vypořádala se s ním však s grácií. Kniha působí velmi autenticky a jak spisovatelka na konci prozrazuje, u některých postav se opravdu nechala inspirovat skutečností. Nenápadné narážky na místa, filmy či výroky historických osobností pak ve čtenáři zanechávají pocit, že si Krystal Sutherland obsah Lásky v prachu hvězd důkladně promyslela.