Fantastická zvířata zaklínají magickým půvabem a milou groteskou

Fantastická zvířata zaklínají magickým půvabem a milou groteskou90%

Harry Potter je mrtev, ať žije Mlok Scamander. Nejnovější příběh z magického světa J. K. Rowlingové se přesunul do Ameriky. Hollywoodská neřest v podobě umělé recyklace úspěšného materiálu se však zdaleka nekoná.

Ani věštba z křišťálové koule by zřejmě nedokázala přiblížit, jaký bude první film ze světa Harryho Pottera bez jeho hlavních představitelů. Slavná autorka příběhů o nejznámějším kouzelníkovi usedla poprvé k filmovému scénáři, k ruce si vzala režiséra posledních čtyř potterovských filmů Davida Yatese a zadaptovala vlastní encyklopedii kouzelných zvířat. Ať to zní jakkoliv šíleně, Rowlingová vytvořila z abecedního seznamu monster kouzelnou fantasy se sympatickými charaktery, roztomilými tvory a příběhovým přesahem, který má potenciál znovu uchvátit řady fanoušků po dobu několika let. Podobně milý film už letos těžko někdo natočí.

Magizoolog Mlok Skamander (Eddie Redmayne) přijíždí do New Yorku se záhadným kufříkem plným kouzelných tvorů. V Americe je však komunita čarodějů vázána přísnými pravidly, a tak se hned po vylodění ocitá pod drobnohledem vyšetřovatelů z Magického kongresu. Skrytý svět kouzelníků totiž čelí hrozbě odhalení a ve městě protestují lidé, kteří jsou přesvědčeni o jeho existenci a magii považují za čiré zlo. Nejnevhodnější chvíle na to, aby Mlokovi několik zvířat z kufru uteklo. Jsou to ale jeho zvířata, která působí chaos, nebo tajemná síla odjinud?

Od začátku je patrné, že veškeré upoutávky na Fantastická zvířata a kde je najít šikovně mystifikovaly publikum. To mohlo žít v domnění, že Redmaynův Scamander poztrácí v New Yorku několik oblud a bude je po zbytek filmu nahánět zpátky do kufru. Do jisté míry tomu tak je, ale Mlokova úžasná stvoření hlavně kontrastují hlubšímu konfliktu, ve kterém je v sázce čarodějnický svět. V kouzelné, až skoro pohádkové atmosféře (ačkoliv kvůli několika záběrům divák zaváhá, zda na film vezme své děti) americký Magický kongres řeší útoky kouzelníka Grindelwalda. A neznámou sílu, která pustoší ulice New Yorku, zaměňují za Scamandrova rozjívená zvířata.

Hlavní hrdina Mlok dostane k ruce dvě sestry-kouzelnice a také nedoceněného ne-mága. Společně se vydávají po stopách malých či velkých uprchlíků ze začarovaného kufru, aniž by tušili, že větší potíže teprve nastanou. Ústřední čtveřice má kromě Redmayna světem příliš nepolíbený casting, o to jsou však charaktery a jeho představitelé sympatičtější. Příliš nevyužitý tak zůstává jen Jon Voight, kterého trumfnul snad i hlas Rona Perlmana.

Fanoušci Harryho Pottera si najdou pár narážek a referencí na původní sérii, ale tvůrci s podobnými věcmi ku prospěchu šetřili. Snímek tak nejede na vlně nostalgie, naopak otevírá bránu kouzelného světa, kde není vše úplně stejné jako v Británii. Divák se přizpůsobil magické atmosféře, ale film ho bude překvapovat a bavit.

V odboru pro filmové triky a vizuální stránku filmu se tvůrci rovněž patřičně vyřádili. Třetí rozměr (ať už zvolíte tento typ projekce nebo kvalitnější IMAX formát) má po dlouhé době smysl. Alespoň ve hře magických tvorů s perspektivou. Podoba jednotlivých zvířat nepostrádá fantazii, roztomilost a celkovou hravost s materiálem. Nechybí humorné situace a groteskní interakce s kouzelníky nebo rekvizitami.

Celou mozaiku Fantastických zvířat doplnila hudba Jamese Newtona Howarda, která by se bez pochyb mohla označit stejným přívlastkem. Kouzelnou hlavní melodii střídá dobové, čiperné hudební téma i temná atmosféra tónů varujících před hrozbou. Howard v muzikální fantazii hravě předběhl Desplata či Hoopera z předchozích dílů a svou invencí by se mohl měřit i s původním tématem Johna Williamse.

Nejdůležitější zprávou magického podzimu je ovšem fakt, že si Rowlingová očividně rozumí i s filmovým materiálem. V závěru snímku i ve zvěstech kolujících v kouzelnických fórech je naznačeno, kudy se chce série (která ohlásila až pět dílů) ubírat. Vidina vzestupu a pádu Grindelwalda či tragického příběhu mladého Brumbála v balení takové atmosféry a kupy fantazie, jakou servíruje tým okolo Davida Yatese, má nesmírný potenciál. Materiálu je podle všeho dost a Rowlingová tím pádem nebude vařit z vody. A takové pokračování, narozdíl od nastavovaných kaší a restartů, určitě chceme vidět. Do té doby je třeba vychutnat si znovu onen slastný pocit: Kouzla fungují a stále hřejí na srdci. Neplecha ukončena.

Kdy a kde dávají film: Fantastická zvířata a kde je najít