Lev v obýváku: jak kočky převzaly kontrolu nad celým světem

Lev v obýváku: jak kočky převzaly kontrolu nad celým světem90%

Abigail Tuckerová předkládá světu neobvyklou knihu s názvem Lev v obýváku. Velmi podrobně zde zkoumá celou kočičí historii jak v pozitivním, tak i negativním světle. Snaží se člověku otevřít oči a vyvrátit mu plno mýtů, které se o kočkách šíří. Opravdu tak úžasné stvoření může napáchat tolik škody?

Pokud se považujete za milovníky koček a v odvěkém sporu „kočka, nebo pes?“ dáváte raději přednost kočičímu mazlíčkovi, tato kniha je napsána přímo pro vás. Ovšem to už na první pohled napoví i nádherná obálka, ze které vykukuje koťátko. Z textu je okamžitě patrné, že autorka přesně ví, jaké čtenáře si její kniha najde. Proto se vůbec nikoho nesnaží přesvědčit o kočičí roztomilosti a dokonalosti, ale spíše se vrhá na kočičí historii, která má i plno černých zákoutí. Chce čtenářům ukázat i druhou stranu mince a donutit je zapřemýšlet nad tím, že i kočky nemusí být tak svaté.

Myslíte si, že jsou kočky domestikovaná zvířata? Jsou člověku nějak k užitku? Opravdu nám pomáhají od hlodavců? Umí nás kočky ovládat? Čtou nám myšlenky? Mohou kočky za vyhubení spousty živočišných druhů? Představují kočky hrozbu? Proč vlastně kdysi přišly do našich domovů? Potřebují naši společnost, nebo se na nás jen přiživují? Proč je vlastně tak obdivujeme? Kde najdeme kočičí předky?

Na tyto nelehké otázky a samozřejmě plno dalších se snaží novinářka Abigail Tuckerová najít odpověď. Vyhledává celou řadu odborníků a vede s nimi debaty, aby čtenářům přinesla co nejpestřejší odpovědi.

Kočky vlastně nejsou fascinujícím stvořením pro svou rozkošnost, hravost a přítulnost, ale spíše proto, že se neustále dostávají do našich srdcí a domovů navzdory všem lidským snahám o opak.

Tuckerová otevírá knihu pohledem na ohrožené a v mnoha případech i vyhynulé druhy divokých kočkovitých šelem. Kvůli zásahu člověka ztrácejí lvi, tygři a jiné šelmy přístup k jídlu, území a mnoha dalším faktorům nezbytným pro život. I když je považujeme za krále a královny světa zvířat, z divoké přírody v poměrně děsivém tempu mizí. Kočka je ale naprostým opakem – zatímco divoké kočkovité šelmy nemohou přežít v „městské divočině“ nebo její blízkosti, jejich menší nohsledi jsou dokonale vybaveni k přežití i na gauči.

Kniha čtenáře obohatí o spoustu zajímavých faktů z kočičího světa, například že „obličejové rysy“ současných koček jsou velmi podobné jejich divokým kolegům, což je u jiných domestikovaných zvířat neobvyklé. Tuckerová se domnívá, že na rozdíl od psů, kteří lidé chovali pro specifické účely, kočky pro člověka žádný účel nemají. Člověku je nějakým způsobem příjemná pouze jejich existence a nic dalšího na oplátku nečekají. Proto byl jejich vývoj většinou ponechán samovolně. Prý to může být i proto, že naši dávní předchůdci byli kdysi dávno přímo na jídelníčku velkých šelem, a z toho důvodu dělá člověku dobře, když si miniaturního kočičího predátora může doma vystavovat. Dostává se nám tím pocitu, že jsme plně ovládli přírodu.

Stručně řečeno, pokud patříte mezi milovníky koček, je nepravděpodobné, že by vás tato kniha donutila na ně změnit názor. Spíše vám některá tvrzení posílí, u některých vás vyvede z omylu a někdy vás donutí nad kočkami zapřemýšlet i z jiného pohledu. Každopádně je to opravdu obohacující kniha, která stojí za přečtení.

Tuckerová, Abigail: Lev v obýváku. Universum, 2017.

Knihu si můžete pořídit v internetovém knihkupectví bux.cz