Padesátka: Kotkův horský omyl

Padesátka: Kotkův horský omyl40%

Kotkova sváteční taškařice je rozpolcené dítě českých béčkových komedií. Jeho celovečerní debut není režisérským propadákem, ale na plátně se mění v parodii sebe sama.

V poslední době bývá zvykem, že české "blockbustery" více či méně vykrádají své předchůdce. Stejně jako je každý druhý televizní seriál z nemocničního prostředí, téměř všechny tuzemské komedie stojí na srazech spolužáků po letech, časových skocích do minulosti nebo na klasice největší, prostředí hor. Téma zasněžených kopců jsme milovali u Sněženek a Machrů, Andělů na horách nebo u vytrhávání stoliček velrybám. Scenárista Petr Kolečko, který je podepsán pod úspěšným Okresním přeborem nebo Čtvrtou hvězdou, ale dodal debutujícímu Kotkovi materiál, nad kterým místy zůstává rozum stát.

V čase tradiční tříkrálové padesátky, lyžařského běžeckého závodu, se odehrávají dva životní příběhy. Zkušený běžkař Pavka (Ondřej Pavelka), který má závodění v krvi, marně nutí svého syna Juru (Jakub Prachař), aby alespoň jedinkrát závod dokončil. Nezdarný syn má ale zatím zálibu v naprosto jiných "padesátkách". Zatímco si Jura užívá vysokohorského sexu, k závodu nastupuje také Jan Hilský (Marek Taclík), který si kromě dobrého času přijel také pro odpovědi na otázky zasněžené minulostí.

Už po přečtení synopse bude bystrému divákovi jasné, že film je napěchován tunami nekorektního humoru. To by nebyl v zásadě takový problém, ale humorné scény balancují na hranici jakéhokoliv vkusu. Načasování ani patřičnou pointu má malokterá z nich, v lepším případě vyvolají křečovitý úsměv. Příběh je podivnou slepeninou všeho, co diváci na českých komediích rádi vidí. Dohromady to však ani trochu nefunguje. Trhané vzpomínky na minulost v rušivých střizích střídají momenty jednotlivých příběhů, kde rodinná dramata - která by možná i stála za větší záběr - najednou zválcuje kopulace s jednonohou lyžařkou.

Kotkova režie má světlé chvilky, jen materiál je nezpracovatelný. S trochou nadsázky se dá říct, že režisér u své prvotiny dělal, co mohl. I tak z toho ale jeho zimní radovánky vyjdou jako zájezd party kamarádů-herců, kteří si chtěli za peníze z českého fondu pro podporu kinematografie udělat krkonošskou párty.

Sladkou ironií snímku je přítomnost Jiřího Mádla ve scénách z minulosti. Jeho debut Pojedeme k moři totiž kritici opěvovali a sám autor za něj dostal i cenu za objev roku. Starý kamarád se tak ve své roli neplodného svůdníka jakoby vysmívá svému snowborďáckému parťákovi. Zatímco u něj je přidanou hodnotou i napsání scénáře, u Padesátky paradoxně Kotka zachraňuje fakt, že film pouze režíroval.

Výkon Cibulkové je strnulý a jednotvárný, Pavelka odvádí svůj herecký standard. U Marka Taclíka se nabízí myšlenka, zda měl roli vůbec zapotřebí. Jakub Prachař pravděpodobně hrát vůbec nemusel. Celý ansábl předvádí rozkouskované gagy, které by při bližším ohledání mohly fungovat jako jednotlivé části průměrného horského seriálu. 

Dramatický závěr už nestačí přebít celkový dojem a úplné vyvrcholení (nikoliv Prachařovo) se snoubí s parodií v typickou českou blbost. K tomu a celé Padesátce by jistě pár postřehů přidal Jan Werich - i když v případě Vojtěcha Kotka spíš Jára Cimrman.

Názor informuji.cz: 40%

Kdy a kde dávají film: Padesátka

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Podobné filmy

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!