Nešťastné osudy v přítmí Petrolejových lamp

Nešťastné osudy v přítmí Petrolejových lamp90%

Ano, právě Petrolejové lampy ostravského Divadla Petra Bezruče jsou představením, které zahájilo letošní ročník festivalu Ostrava v Praze (4. - 15. listopad 2015). Hned první večer se tak pražskému publiku dostalo v Divadle v Celetné paralyzujícímu zážitku.

Inscenace Petrolejové lampy je dramatizací psychologického románu Jaroslava Havlíčka. Do všeobecného povědomí se toto dílo dostalo díky filmovému přepisu, kde v hlavních rolích vynikali Iva Janžurová a Petr Čepek. O dramatizaci románu Petrolejové lampy pro Divadlo Petra Bezruče se postaral Martin Velíšek a Ivan Rajmont, režijního zpracování se ujal Martin Františák. Premiéra této inscenace proběhla v Divadle Petra Bezruče 28. února 2014.

Autorem scény Petrolejových lamp je Marek Cpin. Scéna je velmi jednoduchá, ale zároveň také funkční. Na středu jeviště je šikmá plocha, která je v převážné většině centrem dění. Právě na ní se odehrávají zásadní okamžiky, jako je svatba Štěpánky a Pavla, následně jejich „svatební noc“ (pokud to lze takto nazvat), dobové reálie jako vítání prvního vlaku či pohřeb Štěpánčina otce. Za zmínění stojí také kostýmy, které podtrhují období rakousko-uherské monarchie a hudba Nikose Engonidise, která zdůrazňuje momenty očekávání, napětí a melancholie.

Z hereckých výkonů je třeba vyzdvihnout především představitele hlavní mužské role Pavla Maliny, Lukáše Melníka. Toho diváci v první polovině představení poznávají jako znuděného, líného a téměř neschopného bývalého důstojníka, který si Štěpánku bere z pouhé vypočítavosti. V druhé polovině se však Melník ukazuje v úplně odlišné poloze. A to jako zničený, bláznivý syfilitik s paralytickou chůzí. V určitých okamžicích Melník předvádí až neuvěřitelné střihy z jedné polohy nemocného, ale vděčného člověka, přes sebestředného grázla až k bláznovi, který na zeď expresivně kreslí svou verzi Munchova Výkřiku.

Postava Štěpánky Kiliánové byla svěřena Sylvii Krupanské. Ta v první polovině působila rozporuplně, chvílemi se zdálo, že je její role Štěpánky velmi vyspělá a stojí si za svými názory, jindy působila zas téměř dětinsky rozjařeně. Charakterově se ustálila až v druhé polovině představení, kdy již ví, že ji nečeká nic jiného než pohrdání, práce a smutek. Ačkoliv byl výkon Sylvie Krupanské velmi působivý, Lukáš Melník ji svým pojetím role převýšil. Zde se jen potvrzuje, že role vyšinutých bláznů bývají vděčnější…

Další osoby inscenace, které stojí za zmínění, jsou Štěpán Kilián, tedy otec Štěpánky, kterého velmi přesvědčivě hrál Norbert Lichý, Anna Kiliánová, jeho žena, jejíž role byla svěřena Kateřině Krejčí, či Jan Malina, otec Pavla, kterého hrál Karel Čepek, tedy bratr onoho výše zmíněného Petra Čepka, který ve filmové verzi ztvárnil Pavla Malinu.

Františákovy Petrolejové lampy podtrhují hlavní rysy Havlíčkova románu. Poukazují na změnu doby, nové vynálezy, očekávání budoucího a snad lepšího zítřka, gradují v poznávání psychologie jednotlivých postav a končí smutným, ale pravdivým poukázáním na skutečnost.

Foto: Tomáš Ruta

Názor informuji.cz: 90%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Divadlo v Celetné nabízí i další akce

Místo konání: Divadlo v Celetné

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!