Jak napsat převratný Scénář pro 21. století aneb Alchymie pro umělecké duše

Jak napsat převratný Scénář pro 21. století aneb Alchymie pro umělecké duše100%

Nakladatelství AMU vydává mnoho užitečných i úžasných knih nejen pro talentované studenty různých uměleckých oborů, ale zejména výtečné knižní pomocníky pro filmaře či filmové fanoušky. Od umění "Pitchovat", což je nepostradatelná příručka zejména pro producenty, až po nejaktuálnější trendový směr, jak napsat kvalitní a poutavý scénář. Dlouhou dobu nepřekonatelná kultovní publikace "Jak napsat dobrý scénář" od Sida Fielda tak vedle knihy Lindy Aronsové s jednoduchým názvem "Scénář pro 21. století" zešedla stejně rychle jako minulé tisíciletí.

Scénář jako řemeslo (nejen) pro talenty aneb efektivní tvůrčí psaní

Aronsová odkrývá postupně a s perfektní precizností jednotlivé kroky, nezbytné k filmovému řemeslu a ukazuje mistrným způsobem, že jen talent nestačí. Ba ani naopak. K tomu odhaluje tajemství harmonie v používání a střídání laterálního a vertikálního myšlení. Pomocí mnoha zaručených příkladů, které každý pochopí, učí správný poměr mezi oběma hemisférami a jejich využití k optimálnímu výsledku.

Flashback zásadní životní chvíle aneb jen vyprávět nestačí

Pokud jste do této chvíle netušili, jak by měl vypadat kvalitní filmový scénář, okamžikem, kdy otevřete příručku světoznámé a uznávané pedagožky scénáristiky, zmizí veškerá vaše základní neznalost. Po přečtení vydatné a obsahově naprosto vyčerpávající publikace (344 stran) o tvorbě moderních scénářů by se neznalost postupu v této oblasti měla stát minulostí či pouhou výmluvou. Jistě však existují některé techniky stále platné. Například jak neodhalit příliš mnoho moc brzy.

Střídání úhlů pohledů se nám však může vymknout z ruky

"Hloupé plus realistické rovná se vtipné, ale hloupé plus hloupé rovná se pitomé."

Tisíc a jeden archetyp aneb kreativní hra s mýty a pohádkami výměnou prvků. Zde vzpomeňme V. Proppa s jeho kultovní "Morfologií pohádky". Jistě se nabízí variace osvědčených vzorců, které lze vhodně i nečekaně kombinovat. Outsiderem může být též někdo, kdo je vypravěči nesmírně drahý (milenec či milenka) jako v "Hranicích lásky".

Ve čtyřicáté kapitole se dozvídáme, co musí vyprávění ve dvou časových rovinách obsahovat. Stejně jako informaci o známém faktu, že na chronologicky řazené flashbacky se příjemně dívá, a navíc nabízejí neustálý pohyb směrem k vyvrcholení. Za nejtěžší se obvykle považuje napsat příběh v přítomnosti. Opět nás detailně informuje, jak rozvrstveně a pečlivě kterou látku vybrat, co a proč zvolit, i s typickými nebo vhodnými příklady z konkrétních filmů a situací z nich. Co třeba vytvořit figuře záhadu a silný osobní příběh? Pochopitelně nesmí chybět hrozba.

Například ve snímku Milk v příběhu v přítomnosti sledujeme Harveyho Milka, jak sedí v kuchyni a diktuje své memoáry, přesto jsou tyto obrazy strhující, protože víme, že bude zavražděn.

Případové studie filmů s flashbacky. Hybridy a neobvyklé jevy

Co je zvláštního na filmu Sladké zítřky a jak vypadá struktura Bitseyina příběhu? Konkrétní i obecné tipy na vystavění příběhu následují. Schéma linie událostí ve filmu Memento od začátku jedné sekvence k jejímu konci v důmyslném propracování ukazuje, že i nízkorozpočtový snímek může mít obrovský úspěch. Narušení rovnováhy, body obratu, klimax i antiklimax Aronsová předkládá s mimořádnou propracovaností i v dokonalé návaznosti, a skládá jedno puzzle za druhým, aby postupně rozkryla podobu celého rozvrstveného celku. Výsledný obraz závisí samozřejmě na hlavním tajemství výtečného scénáře, s nímž jsme se setkali již v prvních kapitolách knihy. Stálé vyrovnávání a harmonizace mezi laterálním a vertikálních myšlením se stává nezbytnou nutností.

Popisuje však také, jak pracovat s netradičními formami a specifickým rámcem, který se skládá ze surrealistických záběrů doprovázených komentářem v prologu a epilogu, podobně jako ve filmu Lola běží o život. Naučíte se efektivní brainstorming a jak získat dobré nápady.

Příběhy, linie vztahů a událostí

Profesorka nezapomene samozřejmě ani na výjimky. Následuje propojení sledu příběhů, které samy vstoupí do děje. A opětovně další úhly pohledu. Zobrazí a upozorní na úskalí a problémová místa ve všech druzích a variantách, i v nadčasových formách. Dozvíme se o zvratech, různých důsledcích, ztrojení, s pozadím příběhu nebo zkrácením a bonusovými efekty. Jak pracovat s různými body obratu...

Co je to kazetový příběh a kam ho umístit? Šablony z filmů, jakými jsou například: Klub šťastných žen nebo Pulp Fiction: Historky z podsvětí. Jak se v kazetě řeší jednotlivé problémy a kdo je kdo, a proč. Kdy použít slabší postavu jako protagonistu? Je pozoruhodné, že Město bohů dokáže udržet pasivního pozorovatele v centru dění. Jaké zvolit tempo a sled příběhů? Vhodně odpoví zpracování schéma Osudového doteku a na flashback z prostředku filmu zase Amores Perros - láska je kurva.

Nemůže samozřejmě chybět ani klasická Homérova Odysseia v chronologické verzi a nelineárně. "Jak použít prostředky z Odysseie, abychom zlepšili pomalou expozici, nejdůležitější skoky v čase, epizodičnost, dvojí protagonisty a příběhy o cestě."

Snímek 21 gramů je plný odkazů na smrt, přesto skvěle funguje

Roli hraje též otázka tempa, propojení, místa, času, pomocných postav, poselství, smrti, předmětů nebo živelní události, zakázané prvky, přechody mezi příběhy a následující závěrečný zvrat či rozřešení.

U filmu 21 gramů autorka vykreslila dokonalou excelovskou tabulku pro každou postavu a s naprosto přesnou matematickou konstrukcí odhaluje schéma dějových úseků až do konce. Opět nezapomněla vytvořit obecnou rovinu atributů jako plán, narušení rovnováhy, odchylky a výchozí stav. Interpretuje velmi podrobně i druhé dějství, atd.

Mimořádný filmový top kokejl aneb sami sobě múzou

Jestliže nevíte, co jsou Flashforwardy, přečtěte si tuhle dokonalou filmovou příručku a dozvíte se to. A také mnoho dalších důležitých a pro filmaře nezbytných detailů. Svým obsahem a vytříbených chirurgickým propracováním však výborně poslouží i jakýmkoli nadšencům filmové vědy nebo vášnivým amatérům. Pokud například tápete, jak navodit strach, i o této kauzalitě se dočtete. A jestli jste se nikdy nesetkali s filmy obsahujícími strukturní nedostatky, tak věřte, že po otevření této inspirativní učebnice všech dobrých vypravěčů, se taková absence zdárně vymaže.

V porovnání s knihou Jak napsat dobrý scénář lze jen konstatovat, že století pokročilo a stejně jako kuchařské recepty i film si žádá inovované a praktické metody, které dokonale vyřeší účel aktuálnosti, což nutně neznamená, že starý recept nelze použít. Filmařský průmysl se však transformuje spolu s technologiemi a novými médii takovou rychlostí, že již nelze spoléhat na osvědčené triky a platformy z dob minulých. Na českém knižním trhu doposud jediná a vskutku výjimečná publikace tohoto typu s nedocenitelným přínosem. Pro scénáristy však povinná skripta.

Obálka s měkčími deskami atypického formátu A4 rafinovaně láká na podobu vesmíru s mnoha rozbublanými kapkami na tmavém pozadí. Uvnitř však najdete pecky. Pouze červenou barvou signalizuje to nejdůležitější, název díla a jméno autorky. Díky AMU vyšla kniha roku 2014 i v českém překladu a jako jediná dává kompletní přehled i technický návod, jak napsat dobrý film. 

Názor informuji.cz: 100%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!