Hypnotické líbánky Lany Del Rey

Hypnotické líbánky Lany Del Rey80%

Lana Del Rey po roce vydává v pořadí čtvrté studiové album. Na první poslech nejde o přelomovou desku, která by vybočovala ze zpěvaččina nostalgického zádumčivého stylu, a skladby místy působí i trochu monotónně. Do ‚Honeymoon‘ je ale potřeba se ponořit a vstřebávat ji postupně jako mozaiku.

Když Lana Del Rey v červenci zveřejnila první eponymní singl z alba, titulní píseň Honeymoon, zdálo se, že se album ponese v tradičním, trochu ospalém, typicky Del Reyovském duchu. Skladby skutečně z pomalého, víceméně snového tempa za více než hodinu nevystoupí, to ale vůbec nevadí. Nálada místy kontrastuje, místy koresponduje s příběhem, který tentokrát není odrazem vnitřního rozpoložení zpěvačky, ale spíš snovým obrazem nefunkčního vztahu s nebezpečným, a o to přitažlivějším, mafiánem.

Už sám název ‚Honeymoon', tedy v překladu líbánky, implikuje naivitu, štěstí a iluzi harmonie, které se ale postavě, jež hlasem Del Rey promlouvá v jednotlivých písních, nedostává. Zvukem je Honeymoon podobná především prvním dvěma studiovkám americké umělkyně.   

Desku tvoří dvě části rozdělené intermezzem, v němž zpěvačka recituje úryvek z básně T. S. Eliota, která kontemplativně odráží relativitu času a tendenci lidské mysli podléhat nostalgii. Nutno říci, že onen citát je nejen pro nové album Lany Del Rey velmi příznačný. Z prvních sedmi písní zpěvačka čtyři zveřejnila už před oficiálním vydáním alba včetně hudebního videa k High By the Beach

Dalšími ochutnávkami z připravované desky pak byly poměrně svižná Music to Watch the Boys to (vůbec první nahraná skladba z alba) a zpěvaččina oblíbená Terrence Loves You, v níž si vypůjčila slova z písně Davida Bowieho Space Oddity.

Kvalitativně je ale právě kratší druhá část to, co dílo korunuje. Už na intermezzo bezprostředně navazující Religion a po ní následující zvukově značně odlišná skladba Salvatore, kombinující anglický text s italštinou, čeří klidné vody v do jisté míry jednotvárné části první. Vrcholem je pak The Blackest Day, která hypnoticky oplakává nastalou a trvající samotu, i gradující 24 a mrazivá Swan Song.  

Zvuk některých skladeb připomíná s Lanou spojovanou Nancy Sinatra. Zpěvačka se podle svých slov také inspirovala Milesem Davisem a řada písní, včetně cover verze Don’t Let Me Be Misunderstood od Niny Simone a zmiňované Terrence Loves You, odráží její obdiv k jazzu.

Přestože se jedná o mimořádně jednolitou desku, není samozřejmě podmínkou vnímat album kompaktně. Jednotlivé písničky jsou především jakousi kumulací zoufalství, enormně silného citu a stupňujícího se nebezpečí, které nakonec vyústí smrtí. A to i v nejobecnějším i v metaforičtějším slova smyslu, kdy lze mluvit o smrti milovaného muže, vztahu, iluzí i naděje. Stejně jako u předchozích alb vám občas bude běhat mráz po zádech. Otázkou u Del Rey je, do jaké míry jsou například místy velice jednoduché texty naplněním jejího uměleckého záměru, snahy o vytvoření umělého dojmu povrchní americké společnosti, a do jaké míry je toho ona sama součástí.

‚Honeymoon‘ je každopádně deska, která nabírá na kráse a zajímavosti, čím víc ji posloucháte. 

Playlist

  1. Honeymoon 
  2. Music to Watch Boys to 
  3. Terrence Loves You 
  4. God Knows I Tried 
  5. High by the Beach 
  6. Freak 
  7. Art Deco 
  8. Burnt Norton (Interlude) 
  9. Religion 
  10. Salvatore 
  11. The Blackest Day 
  12. 24 
  13. Swan Song 
  14. Don’t Let Me Be Misunderstood
Celkový čas: 65:14
Datum vydání: 18. 9. 2015
 
foto: https://www.facebook.com/lanadelrey?fref=ts
Názor informuji.cz: 80%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Umělci:

Další hudební novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!