Letní filmová škola nabídla tradiční i nové příchutě českého a slovenského filmu

Letní filmová škola nabídla tradiční i nové příchutě českého a slovenského filmu100%

Letošní ročník Letní filmové školy představil slavnou minulost i aktuální otázky, které si klade český a slovenský film. Odpovědi dostávali festivaloví návštěvníci nejen z filmového plátna, ale také na četných besedách s režiséry i slavnými filmovými protagonisty.

Řeč je především o Juraji Herzovi, jednom z nejvýraznějších hostů festivalu, a jeho tvorbě, která byla v Uherském Hradišti uvedena a následně i Herzem komentována veselými historkami z natáčení. Herz sám se prý na natáčení aktivně podílel i mimo režisérské křeslo. Prozradil, že se rád zapojil do největší filmové šlehačkové bitvy a když bylo třeba, nebál se ani nahánění dobytka do záběru. Přiznal také, že jeho zřejmě nejslavnější snímek Spalovač mrtvol (1968) by dnes natočil jinak:

Byl jsem tak zamilovaný do širokoúhlého objektivu, že jsem to přehnal.

Během besedy také proběhlo uvedení do prodeje jeho biografie Autopsie (pitva režiséra), ve které přibližuje svůj život i tvorbu, a to bez servítků ke svému okolí a s citem pro jeho typicky černý smysl pro humor.

Svůj prostor zde měla i slavná historie českého animovaného filmu. Tu připomněl blok věnovaný snímkům Karla Zemana a také návštěva jeho dcery Ludmily Zemanové, která na festival dorazila, aby mimo jiné uvedla nový český dokument věnovaný právě jejímu otci Filmový dobrodruh Karel Zeman (Tomáš Hodan). Sama v tomto dokumentu vystupuje a přibližuje Zemanovu osobnost a tvorbu společně s významnými tvůrci animovaného filmu jako je Tim Burton nebo člen skupiny Monty Python Terry Gilliam, pro něž byly Zemanovy snímky v mnohém inspirací. Dokument odhaluje i Zemanovy rozličné filmové triky, nad kterými dodnes žasnou diváci i odborníci z oboru.

V současnosti je to právě dokumentární tvorba, která zažívá v Česku i na Slovensku rozkvět. Z programu LFŠ vystupoval kromě výše zmíněného také dokument Stále spolu, debut Evy Tomanové, který líčí život jedenácti členů jedné české rodiny, kteří se rozhodli vzdát se jakýchkoli moderních výdobytků a žít na samotě mimo civilizaci. Mimořádný je také slovenský Comeback od Mira Rema, který kromě názvu nemá nic společného se stejnojmenným českým sit-comem. Smát se u něj rozhodně nebudete, ukazuje totiž bezvýchodnou situaci slovenských vězňů snažících se integrovat zpět do společnosti a otevírá tak nové palčivé otázky současné společnosti.

Z fikční tvorby bylo na LFŠ ukázáno to nejlepší jak ze slavné minulosti československé nové vlny, zároveň i neobvykle vydařené snímky tohoto roku. Sociální drama Kobry a užovky (Jan Prušinovský), jež sem přijeli představit hlavní protagonisté Kryštof a Matěj Hádkovi, je precizním dílem, které strhne každého diváka bez rozdílu věku či filmových preferencí. Výjimečným počinem je také hororová komedie Nenasytná Tiffany, příběh o touze po snadném bohatství – jak ho charakterizují autoři, také pochází z režisérské taktovky mladých českých tvůrců (Andy Fehu). Překračuje hranice několika žánrů a všeho, co jsme kdy v českém filmu viděli.

Stále jsem jen na začátku výčtu toho, co letošní „Filmovka“ nabídla z kinematografie národní i sousední. Myslím ale, že dlouhé fronty na domácí snímky a následně spokojené tváře při odchodu z projekcí byly překvapením pro celý festival. Udrží se však tento úspěch v kinech i po konci festivalu?

Názor informuji.cz: 100%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!