Nejnovější články » Divadelní recenze

Mrtvý pes a autistický detektiv. V divadle Kalich na stopě Podivného případu

16.5.2015,

Autistický chlapec Christopher se ve stylu Sherlocka Holmese pokouší dopídit záhadné vraždě sousedovic psa. Nevědomky se tak zamotá do složité situace své vlastní rodiny a odhaluje nečekané tajemství. Celosvětově úspěšný bestseller Marka Haddona, zdramatizovaný Simonem Stephensem, to je Podivný případ se psem.

Pes s vidlemi zabodnutými v zádech. Nevyjasněný případ nenechá patnáctiletého Christophera (Jan Cina) spát a rozhodne se přijít této úkladné vraždě na kloub i přes nevůli svého otce. Vrhá se do prostředí, které je pro něj samotného těžko pochopitelné – trpí totiž Aspergerovým syndromem, lehčí formou autismu. Nerozumí lidem, nemá rád doteky a okolní svět chápe pouze do té míry, s jakou jej lze uchopit logickým uvažováním.

Oporou mu je Siobhan (Hana Vagnerová), která s ním prožívá jeho dobrodružství a pomáhá mu porozumět chaotickému světu. Je průvodkyní v jeho vnitřním vesmíru, jejím prostřednictvím můžeme lépe nahlédnout do jeho uzavřené mysli – to činí z Christophera přístupnější a pochopitelnější bytost, která se svým prožíváním a životními situacemi neodlišuje od zdravého člověka.

Duo Jan Cina a Hana Vagnerová na jeviště perfektně ladí. Ego a alter ego uzavřené ve třech bílých stěnách, jakoby uvězněné ve vlastní mysli, kde se realita prolíná s asociativními myšlenkami a vzpomínkami. Za rouškou sociálního handicapu se tak ukazuje bohaté vnitřní uvažování a křehkost duše.

V roli Christopherových rodičů se objevují Marek Daniel a Simona Babčáková. Další postavy, převážně komického rázu, ztvárnili Zuzana Stavná a Petr Vančura. Všichni vstupují do prostoru Christopherovy mysli, přinášejí a odnášejí předměty, které konkrétní situační scény charakterizují. Zveličování vjemů, komických prvků i hrou se světly krásně demonstrují Christopherovu smyslovou přecitlivělost.

Podivný případ se psem sklízí úspěch na světových prknech, v českém prostředí byl uveden nejprve v Kladně, později v Brně a také v Ostravě. Do Prahy ho přivedlo divadlo Kalich a s ním režijní dvojice Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský (SKUTR), kteří se hry chopili s neobyčejnou hravostí a důrazem na detaily. Spolurežisér Martin Kukučka označuje hru za „nostalgickou komedii“. 

„S režiséry jsme se dohodli, že na jevišti nechceme zinscenovat odborný seminář o autismu, ale že se pokusíme vytvořit obraz světa autistů tak, jak si ho představujeme," říká hlavní hrdina Jan Cina.

A to se také povedlo – citlivým a chápajícím způsobem nahlédli do vnitřního světa jednoho dospívajícího chlapce, a co víc, dokázali tuto zkušenost zprostředkovat divákovi, aniž by ho zahltili náročným psychologickým rozborem. Není to příběh o matematickém géniovi, ani jeho nemoci. Je to pokus o nahlédnutí do vnitřního světa člověka, který těžko své prožívání chápe a projevuje. Nenáročné, melancholické, ale i humorné pojetí, které rozhodně splnilo očekávání.