Nejnovější články » Divadelní recenze

Izraelská Mikve umožní nahlédnout do duše ortodoxních židovek

15.3.2015,

Bez ohledu na uplynutí sedmi let od premiéry, náročná hra mladé izraelské autorky Hadar Galron si stále udržuje uctivé ovace vestoje i pozornost mužské části publika. Spleť příběhů osmi žen z ultraortodoxního židovského prostředí ilustruje životy podřízené nekompromisním zákonům, ovšem s dávkou nadsázky. Přes těžkost nastolených témat hře v režii Michala Dočekala nechybí smysl pro humor a sebeironie.

Celé drama se odehrává v židovské rituální lázni mikve, respektive v čekárně na lázeň a samotným bazénkem, kde dojde k ponoření dle striktních rabínských pravidel. Autorem svérázné futuristické scény je Jan Dušek. Lázni šéfuje opatrná Šošana (Iva Janžurová – skvěle pracuje s hlasem, ve vypjaté situaci jí vždy přeskočí, a tak zvládá přechody od tragičnosti ke komice své role). Ovšem Šošanin „klid na práci“, tutlání, odmítání odpovědnosti za ženy, které do lázně přicházejí s různými problémy, naruší mladá lázeňská Šira (Vanda Hybnerová).

Ta se oproti očekávání začne angažovat v pomoci těmto ženám. Ať už se jedná o doma týranou Chedvu (Eva Salzmannová), její traumatizovanou dceru Eliševu (Pavla Beretová) nebo překrásnou, čerstvě vdanou a patrně homosexuálně orientovanou Tehílu (Jana Pidrmanová) – Šira vidí své poslání v tom, aby jim pomohla.

Ortodoxní „konformistky“ Esti (Jana Boušková) a Hindi (Taťjana Medvecká) se tváří, jako by se jich to vůbec netýkalo – Esti má šest dětí a nadrženého manžela, zatímco Hindi by nejraději všem diktovala, co mají dělat. Opravdovou spoušť udělá v mikve zpěvačka Miki (Antonie Talacková), které je ultraortodoxie k smíchu a v rituální lázni se ocitla jen kvůli svému manželovi.

Mikve je první celovečerní drama Hadar Galron. Přes svou kontroverznost získala prestižní izraelské ocenění „Hra roku 2005“ a její uvedení doprovázel velký úspěch. Smyslem Mikve je poukázat na absurditu některých ortodoxních příkazů, které jedinci namísto svobody a síly poskytují utrpením a nedávají mu v životě žádný smysl. Přestože autorka není feministka, objevují se v dramatu určité náznaky odkazující na její světonázor, který se snaží být k židovským ženám současnosti vstřícný.