Fotograf: Sex, lži a skvělý Roden jako ikona českého umění

Fotograf: Sex, lži a skvělý Roden jako ikona českého umění70%

Chcete se stát profesionální fotografem nahých modelek? Jak může vypadat podobný bohémský život plný tvůrčí svobody, velkých úletů, lásky, ale i zhrzené nenávisti a nečekaných zvratů vám přiblíží nový životopisný film od české režisérky Ireny Pavláskové.

Představovat mnohými lidmi obdivovanou, zatímco pro jiné nepochopitelně vzdálenou tvorbu Jana Saudka, by asi bylo nošením světel do fotografického ateliéru. Ale co kdyby? Ústředním tématem tohoto slavného bohéma, sukničkáře a rozporuplného umělce jsou (polo) nahé ženy, vyfotografované před „plesnivou“ zdí v jeho bytě a stylizované do různých poloh.

Nahota i vtipné hlášky

Od této premisy se odvíjí i děj nového českého snímku, jenž se točí kolem soukromého i profesního života tohoto rozporuplného a geniálního fotografa. Toho si ve snímku zahrál charismatický Karel Roden. O obnažené ženy nejrůznějších tvarů, sex, průběh fotografování nahých modelek i mistrovy excentrické nápady a hlášky proto ve snímku není nouze.

Talentovaná režisérka a dokonalý Roden

Zatím téměř neznámá, ale talentovaná režisérka snímku Irena Pavlásková se nebála vrhnout do obtížného tématu s nadšením, které projevovala i během novinářské projekce. Velké nebezpečí pro filmaře totiž představovala skutečnost zhýralého mistrova života a jeho excentrické povahy, jenž by byla na plátno přenesena pouze jako sled dekadentních momentů, bez hlubšího smyslu.

Za fakt, že jsme se místo toho dočkali velmi povedeného, i když poněkud rozporuplného snímku, vděčíme několika faktorům. Prvním z nich je herecké mistrovství Karla Rodena, který dokázal perfektně a legračně vystihnout Saudkův charakter.

Od trefných bonmotů a vtipů, přes oplzlost, zranitelnost, bohémství, nevypočitatelnost, sobectví, obdiv k ženám, až po neukojitelný sexuální chtíč, to vše je prostě Saudek, do kterého se jakoby "převtělil" český herec. Roden svou roli – přes velký věkový rozdíl - zahrál na jedničku a téměř se přiblížil k životnímu výkonu v Hlídači č. 47! Přesto je ve Fotografovi poněkud jiný Roden, než jak ho známe odjunud – nejistý, šarmantní i excentrický sukničkář, ubližující sobě a někdy i svým milenkám.

Skvělá Málková, z níž jde strach

Ale také ostatní „členové ansáblu“ hrají výborně. Týká se to jak Vilmy Cibulkové alias jedné ze Saudkových milenek, tak především mladičké a talentované Marie Málkové v roli Líby, která se během děje filmu charakterově mění jako chameleon.

Přechod její postavy od naivní a poměrně nezkažené Saudkovy obdivovatelky, přes zamilovanou partnerku a asistentku, až po odkopnutou, mstivou, vypočítavou a zhrzenou ženu vyšel Málkové na jedničku.

Její postava slavného umělce nejenom obelže, ale i nepěkně okrade. Téměř bych se této herečky po zhlédnutí snímku bál :-). Poznámka na okraj – Líba má představovat jednu ze skutečných partnerek slavného umělce, ale netuším, zda je na této dějové lince něco pravdy, nebo ne.

Saudkovy modelky, milenky a obdivovatelky se také v příběhu mezi sebou často hádají nebo bojují o Janovu přízeň, což však, feministky prominou :-), dokázali tvůrci zpracovat vtipně a s nadhledem.

Na hraně tragikomedie a erotického filmu

Scénář Fotografa, na kterém se kromě režisérky Pavláskové podílel také Saudek a Karel Roden, se poměrně povedl. Celý příběh je vtipný, přes hodně lechtivých scén nesklouzává do přílišné vulgarity. Ke konci se pak mění v drama. Děj tedy balancuje mezi komedií, erotickým filmem, tragikomedií a životopisným dokumentem.  

Jedinou větší slabinou je jistá jednotvárnost děje a chybějící výrazná dramatická linka v prvních dvou třetinách stopáže. Proto si možná po zhlédnutí řeknete, zda má cenu vidět film ještě znovu. Také není příliš zřejmé, co z děje se skutečně odehrálo v Saudkově životě a co je pouhou fikcí. Většina postav totiž nese smyšlená jména a podle tvůrců je film jen inspirován skutečností.

Poetická kamera, slabší scénář

Další velmi silnou stránkou nového snímku je poeticky laděná kamera, která jakoby do sebe dokázala nasát cosi ze Saudkových fotografií. Od záběrů fotografova bytu, přes oslavu svatby, až po venkovní scenérie a flashbacky do minulosti, kde v dětství Saudek prožil hrůzy holocaustu a později byl pro své volnomyšlenkářské postoje a focení aktů pronásledován Státní bezpečností.

Jaký je tedy obraz Fotografa v mých očích? Nejde o umělecké veledílo, na které se bude roky vzpomínat, ale na české poměry nadprůměrně a vtipně natočený snímek s výbornou hereckou trojicí Roden – Cibulková – Málková v hlavních rolích.

Odpočinkový film o nevšedním životě

I přes hluchá místa ve scénáři, kde se prakticky opakuje to samé – fotograf fotí nahé ženy, fotograf má vtipné hlášky, fotograf nebo jeho milenky se hádají, fotograf nemá náladu, fotograf vymyslí něco bláznivého, atd. - se jedná o kvalitní a spíše odpočinkový životopisný film.

Ten je lepší než většina současné české filmové produkce. I díky jeho zhlédnutí jsem se přiblížil k tvorbě do té doby pro mě neuchopitelného Jana Saudka. Nevšedního člověka, který je nepolapitelným bohémem a milovníkem žen již ze své podstaty…

Názor informuji.cz: 70%

Kdy a kde dávají film: Fotograf

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Podobné filmy

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!