Nejnovější články » Divadelní recenze

Možná že odcházíme a možná taky ne: Balabán ve Švanďáku

4.12.2014,

Ve Švandově divadle už od březnové premiéry hry Možná že odcházíme létají tak drsná slova, že by se za ně nemusela stydět ani hlava státu. Jejich příčina a záměr jsou však dočista jiné, snad protichůdné, než ty Zemanovy.

Balabánovu literární předlohu, která byla roku 2005 oceněna Magnesií Literou a šest let nato vyhrála i anketu LN o nejlepší knihu posledních desíti let zde zinscenoval režisér Martin Františák. Nechal se inspirovat také dalšími díly Jana Balabána - knihami Jsme tady a jeho posmrtně vydaným románem Zeptej se táty.

Balabán je tak třetím autorem volné trilogie o prorocích, vizionářích a básnících – své slovo dostal po Egonu Bondym a Karlu Krylovi. Jeho niterná tvorba, ve které se neustále objevují narážky na evangelické prostředí, jehož byl Balabán součástí, působí však v divadle trochu kýčovitě, divně a v celkově drsném prostředí neomítnutých stěn a chudé scénografie jsou jeho slova groteskním zjevením. Balabán vyrvaný ze stránek knihy prostě moc nefunguje. Škoda.

Protože je drama Možná že odcházíme složené z několika povídek a závěrečnou (mimochodem nejlepší) část představuje hlavní dějová linka románu Zeptej se táty, je nasnadě, že klíčovými postavami bude otec a syn (zde skutečný otec a syn - Jiří a Filip Čapka).

Jak ale vysvětlit, proč si inscenační tým nevybral spíš román jako celek, jehož příběh je nosný a silný sám o sobě, a namísto toho se uchýlil k podivnému "Balabán-mixu", který akorát mate divákovu pozornost, usiluje o dotek pouze prostřednictvím expresivity, vulgarismů, či opakování obzvlášť bolestných scén (například s Klárou Cibulkovou excelující v tragickém vztahu)?

Mohla to být krásná aktualita; synové snažící se oprostit od vin svých otců, očistné smývání komunismu z rukou nastupující generace, která možná není tak neposkvrněná, jak se stále mluví, ale je spíš lenivá dojít si pro vodu a ručník a potom vzít do těch samých rukou odpovědnost, pak snaha o vyrovnání se s národní minulostí, které Čechům pořád tak nějak nejde, úvahy o smyslu života, smrti, o Bohu…A červená nit ze Zeptej se táty: Věřit více vlastnímu otci než dopisům bez podpisu?

Témat, která Balabán ve své próze natvrdo nastoluje, je nepřeberně, navíc o nich hovoří úderným, nepatetickým jazykem a tvoří obrazy, ze kterých vstávají chlupy na rukou, charaktery, kterým nelze mít nic za zlé, ale které můžeme jen soucitně obejmout. Otázky stále živé, ale pro publikum jakoby příliš náročné – prvoplánová drsnota snad funguje víc…?