Princ Homburský: drama o lásce a spravedlnosti nutí k zamyšlení

Princ Homburský: drama o lásce a spravedlnosti nutí k zamyšlení90%

Městské divadlo Brno uvedlo na činoherní scéně velké drama o lásce, cti a spravedlnosti německého romantika Heinricha von Kleista. Díky působivému příběhu a výborným hereckým výkonům je inscenace silným zážitkem, který nutí diváka k zamyšlení.

Válečný hrdina je odsouzen k smrti

Princ Bedřich Artur Homburský je šťastně zamilovaný válečný hrdina, který však jednou neuposlechne rozkaz a je odsouzen k smrti. Mezní situace prince nutí k přehodnocení všeho, co doposud uznával.

Spor mezi citem a spravedlností

V prvé řadě je nutno ocenit dramaturgickou volbu Jana Šotkovského, který se nebál vybrat právě toto těžké a emocionální drama, přestože většina divadel by sáhla spíše po Kleistově mnohem hranější hře, komedii Rozbitý džbán. Pro inscenaci vznikl nový a výborný překlad Václava Cejpka, s jehož pomocí Šotkovský originální text zkrátil na ideální délku. Může se zdát, že toto válečné drama nemá dnešního diváka čím zaujmout. V tomto případě však inscenátoři akcentovali spor mezi citem a spravedlností. Divák tak sleduje především vnitřní rozpor hlavního hrdiny, který je nejprve veselý a bezstarostný, poté vystrašeně čeká na smrt, aby nakonec uznal svoji vinu a se ctí přijal trest. Výborně řešený byl poté úplný konec inscenace, který díky škrtům v textu zůstal otevřený.

Herecké výkony a síla slova

Režisér Mikoláš Tyc jednoduše, ale velmi účinně založil režii na vyrovnaných hereckých výkonech a síle dramatického textu. I díky práci s hudbou a se zvuky byla inscenace svižná a až do konce neztratila své tempo. Velkým nedostatkem však byla scéna, kdy postavy komentovaly průběh boje. Přes hlasité výstřely je však nebylo slyšet, přestože se jednalo o klíčovou scénu v ději.

Lukáš Janota v hlavní roli

Herecké výkony byly všechny výborné a vyrovnané. Přesto musím zmínit Lukáše Janotu, který ve své snad první vážné dramatické roli dokázal přirozeně a působivě ztvárnit všechny polohy komplikovaného hlavního hrdiny.

Nenápadná modernizace

Nad všemi složkami inscenace vynikala scénografie Karla Čapka, která byla velmi jednoduchá a abstraktní a velmi účinně zobrazovala, jakékoliv prostředí bylo zrovna potřeba (zámecká síň, zahrada nebo bojiště). Čapek použitím velkých plátů z plexiskla drama nenápadně modernizoval a stejně tak byly řešené i jednoduché současné kostýmy.

Jak již bylo řečeno, Princ Homburský je působivá a vydařená inscenace, nad níž bude každý divák přemýšlet dlouho po odchodu z divadla.

Názor informuji.cz: 90%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Princ Homburský: drama o lásce a spravedlnosti nutí k zamyšleníPrinc Homburský: drama o lásce a spravedlnosti nutí k zamyšleníPrinc Homburský: drama o lásce a spravedlnosti nutí k zamyšlení
 

Mohlo by se ti líbit...

Městské divadlo Brno nabízí i další akce

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!