Zmizení Eleanor Rigbyové: On+Ona - originální drama v rodinném dvojbalení

Zmizení Eleanor Rigbyové: On+Ona - originální drama v rodinném dvojbalení80%

Letošní rok je bohatý na kvalitní „filmařinu“. Mezi ní lze zařadit i dva nové snímky, sledující úpadek manželského vztahu z pohledu muže a poté i jeho ženy. Kromě nesporné originality je nutno ocenit i emocionální hloubku a lidskost, doslova tryskající z téměř každého záběru.

Napadlo vás někdy, jak odlišně vnímají stejnou situaci lidé odlišného pohlaví? Nebojte se, nejde o přednášku o psychologických rozdílech mezi muži a ženami, ale něco zábavnějšího – povedené filmové zpracování zmíněného tématu.

Toto duo tvoří dva snímky - Zmizení Eleanor Rigbyové: On a jeho filmová sestřička Zmizení Eleanor Rigbyové: Ona. Zatímco v prvním ze snímků sledujeme smutně-romantický příběh z pohledu ústřední postavy Conora, ve druhém z pozice něžnější části páru, tedy jeho manželky Eleanor.

Propracované charaktery, výborní herci

Do zpracování filmů s lehkým nádechem experimentu se pustil Ned Benson, který je nejen autorem scénáře, ale také režisérem, debutujícím v oblasti celovečerních snímků. Na výsledku to však není poznat. Oba snímky se totiž skvěle doplňují jako den a noc, zima a světlo, nebo (někdy?) žena a muž!

Výsledek díky skvělému charakterovému prokreslení postav, hloubce jejich emocí, originálnímu námětu i nadprůměrným hereckým výkonům téměř vyráží dech. A to i přesto, že rozhodně nejsem nekritickým fandou „romantiky“. O čem však pojednává jejich děj?

Tragédie ze dvou pohledů

Zpočátku velmi zamilované manžele, které si zahráli talentovaní James McAvoy a Jessica Chastain, postihne hrozivá tragédie. V jejich čerstvém manželství jim zemře dvouměsíční dítě, s čímž se každý z nich vyrovnává po svém. Zatímco Eleanor si chce od vztahu odpočinout a začne studovat vysokou školu,  Conorovým cílem je přivézt manželku zpět domů a opět „slepit“ jejich soužití. Jenže to není zdaleka tak snadné, jak by se mohlo zdát…

Odlišné prožívání psychické a vztahové krize se promítá i do odlišnosti obou filmů. Zatímco v mužské části je více upřednostněna zarputilost a logická odměřenost typická spíše pro muže, v pohledu „slabšího“ pohlaví se dočkáme více emocionality a tragičtějšího vyznění situace, jenž je vlastní většinou ženám. Tento nápad přináší do jinak zatuchlého žánru romantického dramatu zcela nový a svěží vítr.

Výborná kamera a svěží flashbacky

Nedá se říci, který z dvou předchozích pohledů na věc je horší, nebo lepší, protože oba tvoří – stejně jako oba zmíněné filmy (a myšlení mužů i žen) - jeden nerozlučný celek, bez jehož jednoty nebude pohled ani celek úplný. Přesto lze vidět každý ze snímků i s velkým časovým odstupem, neboť oba fungují jako dílo i samostatně. V obou filmech je totiž pouze několik zcela shodných scén, jinak se od sebe poměrně liší.

Přes náročnost tohoto dvojprojektu v rodinném balení v něm kupodivu skvěle funguje téměř vše. Výborná kamera nás provede současným vývojem vztahu, stejně jako nechá nahlédnout do klíčových momentů jeho minulosti. Skvělý scénář pak do sebe zapadá jako dobře vyrobené puzzle. Povedené jsou zejména retrospektivy do radostné minulosti nebo toporné Conorovo snažení o opětovné přiblížení k manželce. Jde tak o jakýsi mix dramatu a romance ve vybroušené podobě.

Sympatické dvojici budete asi fandit

Zatímco sledujeme radostné, tragické i celkem běžné okamžiky života hlavních hrdinů, kterým se jejich život „sype pod rukama“, velmi emočně nabité vyprávění nás dokáže vcucnout do děje. Přispívá k tomu jak skvělé povahové vykreslení hlavních postav a jejich reakcí, tak i výborný herecký výkon sympatického páru McAvoy-Chastain, kterým lze jejich citovou spřízněnost lehce uvěřit.

Snad proto jsem jim do poslední minuty držel palce, ať ze smolné situace vyváznou s co nejméně šrámy, což se mi často u romanticky laděných snímků nestává. Občasný smutek a hádky střídají v obou „dílech“ radostné emoce a doslova citově hřejivé scény, stejně jako uvěřitelné dialogy, vyhýbající se většině filmových klišé. Tvůrci se naštěstí dokázali vyhnout přílišnému a zbytečnému patosu, za což jim patří potlesk.

Jen málo nedostatků

Hlavní dvojici pak dobře doplňují další herci, mezi nimiž lze vyzdvihnout Violu Davis, Williama Hurta, Billa Hadera nebo Jess Weixler. Film z pohledu Eleanor má o něco lepší herecké obsazení než jeho protějšek, ale ten naopak vyniká víc optimistickým vyzněním, takže se jejich kvality téměř vyrovnávají. Musím také ocenit nevšední lidskost a toleranci pro odlišnosti chápání mezi ženami a muži, ke které oba filmy diváka nenápadně vedou.

Jedinými většími nedostatky obou snímků jsou jejich celková délka (kolem tří hodin), stejně jako fakt, že je drží pohromadě především skvělé herecké výkony a nápaditý scénář. Občas pro mě bylo také obtížné pochopit některé motivace hlavních postav, ale za to možná mohu já sám.

Originalita, která stojí za to

Pokud vám tedy romantické snímky nebo psychologie nic neříkají, do kina na Zmizení E. R. raději nechoďte. V opačném případě se můžete těšit na originální zpracování a sympatické herce, kteří většinu diváků nenechají chladnými. Přestože se nejedná o nějaké veledílo, jde o povedenou dvojku filmů, která vás nejen donutí k zamyšlení nad „jediným správným“ pohledem, ale také nad životem a jeho úskalími.

Názor informuji.cz: 80%

Kdy a kde dávají film: Zmizení Eleanor Rigbyové: On

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Podobné filmy

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!