Vytí na měsíc i rozdováděný valčík v rámci soudobého tance: Podivín aneb J&D v JD

Vytí na měsíc i rozdováděný valčík v rámci soudobého tance: Podivín aneb J&D v JD80%

Umělecký šéf baletu Jihočeského divadla Attila Egerházi uvedl první premiéru letošní baletní sezony, taneční trojvečer Podivín. Je věnován dvěma Egerházimu blízkým světovým velikánům – Leoši Janáčkovi a Antonínu Dvořákovi, a to u příležitosti Roku české hudby a připomenutí jejich výročí.

V průběhu výjimečného baletního večera, jenž se skládá ze tří choreografií - Rekviem za mládí, Běh věků a Podivíni - se objevují tři zcela odlišné druhy tanečního a dramatického výrazu. Egerházi v té souvislosti hovoří o tzv. vizualizaci hudby. Mimo jihočeského souboru v choreografiích září i mladí tanečníci ze souboru Balet Praha junior, který zastřešuje Taneční centrum Praha.

V první části, Requiem za mládí, exceluje trio Linda Svidró Schneider, Cristina Porres Mormeneo a Barbora Coufalová. Jedná se o citlivou výpověď o plynutí času z perspektivy tří žen, bolestné ztrátě čehosi cenného a naopak možná získání něčeho nového, dalšího, opravdovějšího. To „něco“ je však divákům ukryto za prahem v pozadí scény, kam se tanečnice v závěru ladně vrhnou.

Druhá choreografie je věnovaná poutnictví a tomu odpovídá i výběr hudby – Janáčkův klavírní cyklus Po zarostlém chodníčku. Mimo Schneiderové, Mormeneo a Coufalové tančí sólisté Aleš Krátký, Marek Strýček, István Varga s alternacemi a také hosté z Baletu Praha junior.

Baletní trojvečer vrcholí v poslední pasáži nazvané Podivíni (Lunatics).  „Měsíc má vliv na všechny živé tvory na Zemi, člověka nevyjímaje. Když vyjde a je v úplňku, vnímají mnozí z nás jeho sílu odlišnými způsoby a na různých úrovních. Přitom může propuknout opravdové šílenství pramenící z tajemného zdroje – duše,“ říká ke zdroji své inspirace Attila Egerházi a bere to na jevišti doslova: Tanečníci na všech čtyřech vyjí na měsíc a posléze se ocitají v pohybovém transu za tónů skladeb amerického komponisty Johna Cage a Rjúičiho Sakamota (Japonsko).

„Balet Podivíni je rituálním tancem ovlivněným kouzlem měsíčního svitu. Všichni opravdoví umělci bývají „šílenci“, protože čerpají inspiraci ze síly Měsíce. Jsou proto schopni vyjádřit opravdovou nádheru, která prýští z hlubin duše prostřednictvím síly transu,“ dodává.

Na samém závěru choreografie Podivíni si mohli zatancovat i diváci, sólisté je totiž odvedli na scénu, kde jim v žertovných maskách klaunů nabídli rámě při Straussově valčíku. Celý baletní trojvečer se tak poněkud rozpadl, když na scéně zůstali jen nic netušící diváci a sólisté baletu „vzali roha“. Přes tento rozpačitý závěr je však Podivín skvělým vkročením do nové baletní sezóny a i svým neotřelým ztvárněním šílenství má velkou potenci získat si srdce (nejen) budějovických diváků!

Názor informuji.cz: 80%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Místo konání: Jihočeské divadlo

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!