Premiéra baletního Valmonta: Skřípějící šachovnice vztahů a intrik

Premiéra baletního Valmonta: Skřípějící šachovnice vztahů a intrik100%

O tom, jaké jediné pravidlo má hra na svádění, ví už své jak černé tak bílé figurky na šachovnici Stavovského divadla, sólisté nového baletu na motivy románu v dopisech Nebezpečné známosti Choderlose de Laclose.

Nádherný tvůrčí počin Libora Vaculíka zakomponoval do klasického baletu na hudbu Franze Schuberta a Lotyše Pēterise Vasksa prvky divadelní, zejména čtení těch nešťastných dopisů, páteře celého představení. Velkolepá scéna zachovávající tradiční měřítka je skutečnou pastvou pro oči a taneční sóla a duety získávají v dobových kostýmech, parukách a účesech fascinující výraz – romantickou vzpomínku na zašlý svět.

Valmont uvádí do přísně racionální, eticky sešněrované a povrchně zbožné francouzské společnosti, která je však z druhé strany prohnilá sice zábavným, ale nebezpečným libertinismem. V této „subkultuře“ si vzájemně nahrávají dva volnomyšlenkáři – neodolatelný proutník vikomt de Valmont (Alexander Katsapov/Jiří Kodym) a cynická markýza de Merteuil (Tereza Podařilová/Zuzana Šimáková). Svůj intrikánský tanec odvedou sice působivě a s oslnivým šarmem (což je pravděpodobně slabé slovo!), ale na konci zůstávají všemi opuštění, ztracení, prokletí – a mrtví: V případě markýzi ve smyslu společenské smrti a ztráty počestné pověsti, u Valmonta je verdikt definitivní a nevratný.

V představení mimo nich excelují Marta Drastíková (alt. Magdalena Matějková) jako zbožná a milující oběť libertinských intrik paní de Tourvel či Andrea Kramešová (Morgane Lanoue) v roli patnáctileté Cecile, kterou není snadné provdat za žádoucího nápadníka.

Vynalézavé je využití kočáru v pozadí scény (Martin Černý) jako prostředí zákulisní hry na šachovnici milostných vztahů mezi markýzou a vikomtem: Je to prostor evokující zpomalenou scénu z filmových dramat, které nikdo není přítomen, ale přesto má na nitky ovládající loutky zásadní vliv. Tento pocit skvěle dotváří nepříjemné skřípění doléhající z dálky – jako by se figurky po herním poli posouvaly a zároveň vyrývaly hlubokou ránu, jizvu v srdci těch, kteří milují.

Je třeba smeknout před vynikajícím „baletním šermem“ mezi Valmontem a rytířem Dancenym (Ondřej Vinklát/Matěj Šust). Celý psychologický koncept čtení úryvků z dopisů jakoby v mysli hlavních protagonistů je navíc velmi povedený a nikterak tanec nenarušuje, ba naopak, balanc na pomezí tanečního divadla a oslnivé klasiky je skvěle funkčním projektem Národního divadla, který má přislíben úspěch u starší i mladší generace.

Názor informuji.cz: 100%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Stavovské divadlo nabízí i další akce

Místo konání: Stavovské divadlo

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!